Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Pisa vergelijkend onderzoek

PISA is het grootste internationaal vergelijkende onderzoek naar de prestaties van leerlingen in onderwijsstelsels in de wereld en geeft inzicht in de prestaties van 15-jarige leerlingen in 65 landen (OECD-lidstaten en geassocieerde landen) op het gebied van lezen, wiskunde en science.

  • Deta, U. A., Ayun, S. K., Laila, L., Prahani, B. K. and Suprapto, N. (2024). PISA science framework 2018 vs 2025 and its impact in physics education: Literature review Momentum. Physics education Journal, 8(1).
  • (2023). Pisa 2025 Science Framework (draft) (PDF). Paris: OESO.

Pisa 2022

  • Meelissen, M., Maassen, N., Gubbels, J., van Langen, A., Valk, J., Dood, C., Derks, I., In ’t Zandt, M. and Wolbers, M. (2023). Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht (PDF). Enschede: University of Twente.
  • (2023). PISA 2022 Results. The State of Learning and Equity in Education (Volume I) (PDF). Paris: PISA, OECD Publishing.
  • (2023). PISA 2022 Assessment and Analytical Framework (PDF). Paris: OECD.
  • (2023). PISA 2022 Released Main Survey New Mathematics Items (PDF). Paris: OECD.

Een poging (van UU/FI en Cito) om ‘achter de score’ van Pisa te kijken: “In overleg met OCW is gekozen voor een zoom-benadering: allereerst wordt gekeken naar de prestatie van NL in relatie tot die van een aantal andere West-Europese landen, plus de VS. Daarna zoomen we in op de prestatie van NL in de volle breedte om ten slotte naar het vmbo in het bijzonder te kijken.”

  • Dekker, T., Lagerwaard, K., De Lange, J., Limpens, G. and Wijers, M. (2006). Wiskundige geletterheid volgens PISA; Hoe Staat De Vlag Erbij? 1. Analyse (PDF) (Vol. 1). Utrecht/Arnhem: Freudenthal Instituut, PISA-NL team.
  • Dekker, T., Lagerwaard, K., De Lange, J., Limpens, G. and Wijers, M. (2006). Wiskundige Geletterdheid Volgens PISA; Hoe Staat De Vlag Erbij? 2. Opgaven (PDF) (Vol. 2): Freudenthal Instituut.

Verwijzingen

Literatuur

  • (2018). PISA 2018 released financial literacy items (PDF) (pp. 27). Paris: OECD.
  • Kordes, J., Bolsinova, M., Limpens, G. and Stolwijk, R. (2013). Resultaten PISA-2012. Praktische kennis en vaardigheden van 15-jarigen (PDF). Arnhem: Cito.
  • Marreveld, M. (2020). PISA: Martens zit ernaast (PDF) Didactief Online.
  • Pools, E. and Monseur, C. (2021). Student test-taking effort in low-stakes assessments: evidence from the English version of the PISA 2015 science test (PDF) Large-scale Assessments in Education, 9(1) doi:10.1186/s40536-021-00104-6.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM