Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Spijkers zoeken op laag water: Algebra in het lbo

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013

De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde Dagen, e.d.

Goddijn, A. J.

Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs
1982 – 1(4), 3-6

Variables are often introduced by means of very simple examples. The actual mathematical substance is often so scanty that comprehension is not aided by the use of letters. Students were asked for example in one exercise to test the identity 2(3a + 2b) = 6a + 4b by substituting 7 for a and 5 for b. It became evident that the distributive law was used while working on the left member. The students often worked in the following way: a = 7, so 3a is 21, times two is 42; now b = 5, etc…… Eventually the same numerical result was reached left and right but some students still insisted that right was left doubled in the original equation. This discrepancy is evident in other instances as well: an understanding of the actual content without comprehending what the letter-notation is expressing. It could be that this is caused by the use of examples which are to simple to permit a comprehension of the new notation. Wouldn’t it be better to search for meaningful mathematical substance rather than a better means of instruction? voortgezet onderwijs, [id:fi2720]

Download pdf

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM