Taalgericht vakonderwijs voor techniek

Taalzwakke leerlingen hebben bij vrijwel alle vakken een handicap. Vaak worden taalproblemen echter niet herkend als oorzaak van begripsproblemen. Het onderstaande artikel beschrijft hoe taaldidactiek en vakdidactiek techniek kunnen worden geïntegreerd.

In het artikel vindt u:

Een algemene beschrijving van taalgericht vakonderwijsHet specifieke belang van aandacht voor taal binnen technieklessen. Voorbeelden van de integratie van taaldidactiek en techniekdidactiek in lesmateriaal

Een experimentele versie van het lesmateriaal dat wordt beschreven in het bovenstaande artikel, is gratis te downloaden op de site van het platform taalgericht vakonderwijs. U vindt daar ook taalgerichte lesbrieven voor andere vakken. De titel van de lesbrief techniek op die pagina is “ontwerpcyclus”. Vanaf oktober 2009 vindt u op die site de definitieve versie van het materiaal, waarin de ervaringen van de testronde zijn verwerkt. U kunt dan ook de boekjes Bij de SLO bestellen. Vraag dan naar de uitgave met de titel: “Een houdertje Ontwerpen” binnen de serie taalgerichte lesbrieven.

Een filmpje waarin taalgericht vakonderwijs wordt toegepast in een techniekles:

• Een Nederlandstalig artikel over Taalgericht Techniekonderwijs. Het artikel is minder uitgebreid dan de Engelse versie en daardoor wellicht meer geschikt voor studenten.

En aantal voorbeelden van verwerkingsopdrachten bij de bovenstaande downloads vindt u hier: