Dobbelen voor de winst tijdens de Wiskunde B-dag

Op een vroege vrijdagochtend in november betraden we het klaslokaal op school met allen een wat vermoeide aanblik. Een hele dag wiskunde voor de boeg, we konden ons iets ontspannenders voorstellen. Maar het begon met spelletjes, dobbelspelletjes en kansen op winst, dat was verre van saai. Bereken hoe groot de kans is om te winnen, wat is er nou een handigere vaardigheid?” (uit een verslag van 5 VWO-leerlingen)

In november 2016 vond de jaarlijkse wiskunde B-dag plaats. Leerlingen van zo’n 100 scholen in Nederland werkten in teams aan een onderzoek naar een speciaal soort dobbelstenen. Bij het bekende spel papier-steen-schaar is er bij elke keuze van speler 1 (bijvoorbeeld schaar) een keuze voor speler 2 die sterker is (steen). Leerlingen onderzochten setjes van dobbelstenen waarbij bij iedere dobbelsteen er een ander was die gemiddeld gezien hoger gooide (zie hier een YouTube-filmpje voor meer uitleg hierover). Leerlingen onderzochten hoe zulke setjes dobbelstenen in elkaar steken, wat de kansen zijn en maakten er uiteindelijk zelf een.

Vrijdag 24 maart was de prijsuitreiking. De eerste prijs werd gewonnen door een team van het Stedelijk Gymnasium Nijmegen. In hun werkstuk beschreven ze maar liefst oneindig veel sets dobbelstenen. Elke set weer iets beter dan de voorgaande. Ze bewezen dat hun winstkansen willekeurig dicht bij ¾ konden komen. Dat bleek uit onderzoek van de jury bovendien het best mogelijke resultaat.