Praktijkonderzoek door natuurkundestudenten over hun eigen schoolpraktijk
Leraren kunnen veel leren over hun leerlingen door de eigen schoolpraktijk te onderzoeken. De instrumenten voor gegevensverzameling die daarvoor nodig zijn, moeten ze dan vaak zelf maken. Het gaat om instrumenten als test, interview, vragenlijst, observatie of toets. Door eerst een voorspelling doen, worden de gevonden resultaten des te interessanter. Meestal is het toch anders dan gedacht.
In de Master of Education Natuurkunde aan de Hogeschool Utrecht is een studieonderdeel praktijkonderzoek opgenomen. In dit document vindt u een aantal voorbeelden van onderzoeken die binnen het bestek van die cursus worden uitgevoerd.
Reader
De reader die in de cursus wordt gebruikt (2010-2011), heeft de volgende inhoud:
- Cursusbeschrijving
- Lessenplan
- Stappenplan praktijkonderzoek
- Inhoudsopgaven verslagen
- Beoordelingscriteria
Verwijzingen
- Voorbeelden van praktijkonderzoek
- Poorthuis, H. Vink L. Een beschrijving van praktijkonderzoek door studenten aan de Hogeschool Utrecht
- Reader Hogeschool Utrecht 2010-2011
- Video van leraar 24 over de onderzoekende leraar