Veranderende schaduwen

Kinderen kunnen zeer geïnteresseerd raken in de bewegingen van zon, aarde, maan en sterren. Als we die bewegingen met ze bestuderen stuiten we op vragen rond de beweging van Zon en Aarde. Vragen stellen over de natuur, meten en rekenen gaan dan hand in hand. Zo combineer je meetkunde, rekenonderwijs en natuuronderwijs.

Je schaduw verandert steeds

In het zonlicht heeft alles een schaduw. Aan die schaduwen valt van alles te zien, en dat kan tot vragen leiden, zoals:

• Schaduwen worden korter en langer in de loop van de dag. Hoe veranderen ze en waarom gebeurt dat?
  • Schaduwen draaien in de loop van de dag. Wat gebeurt er precies met de stand van de zon?
  • Maakt het verschil of het zomer of winter is?
  • Maakt de plek op aarde wat uit?

Voor welk leerjaar?

Met behulp van eigen waarnemingen en een webquest onderzoeken leerlingen uit groep 7 of 8 deze vragen. Ook het gebruik in onderbouw VO is mogelijk bijvoorbeeld bij wiskunde of zogenaamde plusklassen.