Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk

Lesson Study NL organiseert op 8 mei 2018 in Utrecht voor de derde keer de landelijke Lesson Study-conferentie voor onderwijsprofessionals, met als titel ‘Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk.’

Lesson Study krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond. Op veel verschillende scholen voor zowel po, vo, mbo als ho zijn inmiddels docenten enthousiast geraakt voor Lesson Study, om zich op deze manier samen met collega’s te professionaliseren en het leren van hun leerlingen beter te begrijpen en te verbeteren. De vraag is nu of Lesson Study, net als zoveel modes in nascholingsland, een eendagsvlieg zal blijken die even neerstrijkt en dan weer vertrekt? Of heeft het de potentie om zich hier te nestelen als een succesvolle praktijk om het onderwijs doelgericht en systematisch te ontwikkelen en verbeteren? Daarbij rijst ook de vraag rond het culturele aspect: hoe past Lesson Study, dat al meer dan een eeuw de heersende professionaliseringsbenadering is in Japan, in onze onderwijscultuur? Moeten we onze onderwijscultuur aanpassen? Of zijn er aanpassingen aan Lesson Study te doen zonder aan kracht in te boeten, en welke dan? Deze vragen zullen centraal staan in de keynotes, workshops en presentaties die gegroepeerd zijn rond vier themagebieden:

1. Verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen
  2. Vakdidactische ontwikkeling van schoolvakken en vakdidactische professionalisering van docenten
  3. Doorlopende leerlijn voor het leren van docenten vanaf de lerarenopleiding
  4. Schoolontwikkeling: schoolbrede invoering, begeleiding en Lesson Study als organisatieroutine
  5. Lesson Study zelf: kennismaking en verdieping

Meer informatie over de conferentie is te vinden op www.lessonstudynl.nl.