Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergronden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn van belang voor leraren, studenten, lerarenopleiders, schoolbegeleiders, onderwijsontwikkelaars en onderzoekers van het reken-wiskundeonderwijs. |
Enkele artikelen
2022
- Van Haeften, N. and Keijzer, R. (2022). Samen ontwerpen van de Grote Rekendag (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 61-72. .
- Otten, M. (2022). Het bevorderen van algebraïsch redeneren in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(3), 40-48. .
- Hebing, R., Hotze, A. C. G. and Keijzer, R. (2022). Computational thinking op de lerarenopleiding basisonderwijs: een praktijkverkenning (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 54-69. .
2021
- Verbruggen, I. and Keijzer, R. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de 39e Panama-conferentie. (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5). .
- Van Zanten, M. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. .
- Sjoers, S. (2021). Sterke rekenaars in het basisonderwijs: de theoretische onderbouwing (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(4). .
- Keijzer, R. and Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4). .
2020
- Schoevers, E. (2020). Het bevorderen van creativiteit in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(4). .
- Hickendorff, M. (2020). Aftrekopgaven rijgen of aanvullen (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(3). .
- Brachten, S., Broekhuizen, M. and Jonker, V. (2020). Waarom de Grote Rekendag? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(1), 41-47. .
2019
- Wijers, M. and Verweij, I. A. (2019). Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (PDF) Volgens Bartjens – Ontwikkeling en onderzoek, 38(3). .
- Visée, J., Broekhuizen, M. and Jonker, V. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2). .
- Oprins, B. and Keijzer, R. (2019). Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 46-55. .
2018
- Hendrikse, P. and Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(1), 48-56
- Keijzer, R., Brouwer, W. and Van den Bergh, J. W. M. (2018). Begripsproblemen bij kubisch vergroten (PDF) Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 38(1), 41-47
- Keijzer, R., Bunck, M.-J. and Van Gool, A. (2018). Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(5), 51-57
- Keijzer, R., Den Engelsen, J. F. M. and Lanting, A. H. (2018). Een beschrijvingskader voor rekenapps (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(4), 52-60
- Logtenberg, H. and Odenthal, L. (2017). Lesson Study: aderlating in de vertaling? Collaborative Lesson Research naar vorm en inhoud bij het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs (PDF) Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(3), 52-60
- Rijborz, J. D. (2018). Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(5), 41-50 - Van der Linden, J. (2018). Een motortje erbij? Onderzoekende studenten en de ontwikkeling van reken-wiskundeonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(3), . , 37(3), 41-51