Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)

Denken met dingen

Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht.

Bezoekers kunnen rekenen op koffie, thee, een lunch, toegang tot de collectie van het onderwijsmuseum en last but not least vier gerenommeerde sprekers die mooie verhalen én bijzondere materialen mee zullen brengen:

– Johan van Kuilenburg
– Frits Beukers
– Willem Uittenbogaard
– Wilfred de Graaf

€42,50 voor leden NVvW en NVORWO
€47,50 voor niet-leden

Inschrijven en meer informatie
Via https://nvvw.nl/werkgroepen/werkgroep-geschiedenis/symposia/denken-met-dingen/

Over de presentaties
Rijksmuseum Boerhaave bezit instrumenten die in het verleden zijn gebruikt bij (het onderwijs in) meten en rekenen. Johan van Kuilenburg zal een selectie demonstreren en toelichten.

Ook het universitaire meetkundeonderwijs kan en kon niet zonder visualisaties.

Rond 1900 gebruikte men aanschouwelijke gips- en draadmodellen. Frits Beukers vertelt over deze modellen, toont voorbeelden en maakt een uitstapje naar hedendaagse digitale equivalenten.

Door de eeuwen heen probeerden ontwerpers van lesmaterialen en leermiddelen het reken-wiskundig denken van kinderen via handelen te ondersteunen. Willem Uittenbogaard bespreekt meer en minder geslaagde voorbeelden.

Eeuwenlang werd het astrolabium gebruikt om de posities van de zon en de sterren te vinden en te voorspellen, en om de lokale tijd vast te stellen. Wilfred de Graaf vertelt over de geschiedenis van dit instrument en leert ons hoe we zelf een astrolabium kunnen maken en gebruiken.