Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Girlsclub WIN – GEM – 21 juni 2021


Filmpje over de girlsclub

Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 21 juni 2021 ’s middags
een online activiteit georganiseerd rondom ‘augmented reality’.

Daarnaast staat elke Girlsclub-bijeenkomst een Girl centraal die iets vertelt over haar werk en interesse.
Deze middag is dat Fleur Doorman van PostNL.

Vooraf

Zie ook de toelichting in de mail die gestuurd is

  1. Invullen enkele vragen
  2. Augmented Reality op telefoon (download word: test en print)
  3. Even spelen met Blockly (sturen we 17 juni een mail over)

Programma (in microsoft teams)

14:00 – 14:05 Welkom door Vincent, korte kennismaking
14:05 – 14:20
The Girl van deze middag: Fleur Doorman (Junior Data Scientist bij PostNL)

Een 10 minuten toelichting op wat Fleur doet in haar werk
(en welke ‘beta-aspecten’ daar in zitten), daarna mogelijkheid tot vragenstellen
(‘hoe word ik zo’n girl?’ ­čÖé )

14:20 – 14:30 Voorafgaande aan dit onderdeel: Je hebt een A4tje nodig met een ‘anker’-afbeelding (de letters CT in een zwart vierkant). Print dit A4tje. Leg dit op je tafel of op de grond, en dan zal dit door ‘Colette’ gebruikt worden om een AR-model te verankeren.

Architect in de virtuele wereld. Even twee voorbeelden

VR: je krijgt een bril op je neus
en je ziet dingen.
AR: je kijkt via je telefoon-camera
en je ziet dingen.
14:30 – 14:50 Architect in de virtuele wereld. Aan het werk met Colette (de taken doen we a.s. ma. pas open).
14:50 – 15:00 Even plenair kijken of het overal lukt/goed gaat
15:00 – 15:10 Inspiratie ophalen: even naar buiten en een gebouw/vorm fotograferen waarmee je je laat inspireren.
15:10 – 15:35 Verder met het ontwerpwerk
15:35 – 15:45 Aan elkaar laten zien wat er ontworpen is.
15:45 – 16:00 Vragenlijst Colette invullen (Europees project die graag gegevens ontvangt over het werken met augmented reality).

Verwijzingen

Voorbereiding

  • Fleur Doorman, Post NL
  • Sylvia van Borkulo, UU,FI (en Colette)
  • Marjolein Gelauff, UU, U-Talent
  • Monica Wijers, UU, FI (en GEM)
  • Vincent Jonker, UU, FI (en GEM)

Achteraf

We namen een vragenlijst af (n=11)

De instructies waren gemakkelijk te begrijpen
Het kostte veel tijd om de app te leren gebruiken.
De app is moeilijk te gebruiken.
De app is duidelijk.
De app is leuk om te gebruiken.
De app doet eenvoudig wat ik wil
Ik zou de app willen gebruiken op school.
Ik zou de app ook buiten school willen gebruiken.
De app heeft duidelijke fouten.
Had je al ervaring met programmeren voor deze bijeenkomst (bijv. Scratch, Blockly, Python, …)?

(n=11)

De instructies waren gemakkelijk te begrijpen
Het kostte veel tijd om de app te leren gebruiken.
De app is moeilijk te gebruiken.
De app is duidelijk.

De app is leuk om te gebruiken.

De app doet eenvoudig wat ik wil

Ik zou de app willen gebruiken op school | Ik zou de app ook buiten school willen gebruiken.

De app heeft duidelijke fouten.
Had je al ervaring met programmeren voor deze bijeenkomst (bijv. Scratch, Blockly, Python, …)? No experience / Geen ervaring – 3
Bit of experience / Beetje ervaring – 3
Pretty much experienced / Redelijk veel ervaring – 2
Lot of experience / Heel veel ervaring – 1
Ik ben ge├»nteresseerd in het leren over b├Ęta (wis, natk, maar ook sk en bio).
Ik heb over het algemeen plezier als ik b├Ęta leer.
Het is de moeite waard om me in te spannen voor mijn b├Ęta-vak(ken), want dat helpt me bij het werk dat ik later wil gaan doen.
Wat ik leer in mijn b├Ęta-vak(ken) is voor mij de moeite waard, omdat ik het nodig heb voor wat ik later wil gaan studeren.
B├Ęta is nuttig bij het helpen oplossen van problemen in het dagelijks leven.
B├Ęta is gemakkelijk voor mij.
B├Ęta is nuttig om de wereld van vandaag te begrijpen.
Het is belangrijk om b├Ęta te kennen om een goede baan te krijgen.

(n=11)

Ik ben ge├»nteresseerd in het leren over b├Ęta (wis, natk, maar ook sk en bio).
Ik heb over het algemeen plezier als ik b├Ęta leer.
Het is de moeite waard om me in te spannen voor mijn b├Ęta-vak(ken), want dat helpt me bij het werk dat ik later wil gaan doen.
Wat ik leer in mijn b├Ęta-vak(ken) is voor mij de moeite waard, omdat ik het nodig heb voor wat ik later wil gaan studeren.
B├Ęta is nuttig bij het helpen oplossen van problemen in het dagelijks leven.
B├Ęta is gemakkelijk voor mij.
B├Ęta is nuttig om de wereld van vandaag te begrijpen.
Het is belangrijk om b├Ęta te kennen om een goede baan te krijgen.

ELWIeR en Ecent als ├ę├ęn STEM