Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte

Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen.

Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht.

Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit creatief en divergent denken. Promovenda Marije Stolte: “Op school ligt de focus vooral op convergent denken, en het leren van standaard kennis en strategieën. Terwijl juist creativiteit is geïdentificeerd als een belangrijk aspect om goed te kunnen functioneren, en de complexe problemen van de 21e eeuw te kunnen oplossen.”

Met de empirische onderzoeken die zijn beschreven in haar proefschrift laat Stolte zien hoe standaard kennis, shifting, updating, inhibitie en afleidbaarheid een positieve bijdrage kunnen leveren aan creatief denken in het domein van rekenen bij basisschoolkinderen tussen de 8 en 13 jaar. Stolte: “Deze resultaten geven een beter beeld van de onderliggende cognitieve factoren en vroege aandachtsprocessen in de hersenen die gunstig zijn voor creatief en divergent denken.” Op basis hiervan stelt de Utrechtse promovenda een nieuw model van creatief denken voor.

ELWIeR en Ecent als één STEM