Panama Cursusboek 30 (2012)

Panama Cursusboek 30 – 2012
Thema: Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde?
Eindredactie: Marc van Zanten
Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Artikelen

• Fagginger Auer, M. F. and Scheltens, F. (2012). Oplossingsstrategieën voor deel- en vermenigvuldigopgaven in groep 8 (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 67-79). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Gelderblom, G. (2012). Wat kunnen we leren van drie jaar rekenverbetertrajecten? (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 99-114). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Hoogland, K. (2012). Rekenen in beeld – effect van beeld in opgaven voor functioneel rekenen – (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? (Vol. 30, pp. 49-56). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Hop, M. (2012). Balans van het reken-wiskundeonderwijs halverwege de basisschool 5 (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 57-66). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Jansen, L., Schölvinvk, M. and Logtenberg, H. (2012). RTI: een opbrengstgericht indicatie-instrument (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 153-162). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Janson, D. (2012). Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs? (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 123-129). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Keijzer, R., Linden, J. van der. (2012). Opbrengst gericht werken als taak van de lerarenopleiding basisonderijs (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 23-37). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Keijzer, R. and Van der Linden, J. (2012). Opbrengstgericht werken als taak van de lerarenopleiding basisonderwijs (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 51-61). Utrecht: Panama/FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Mason, J. (2012). What is Arithmetic? (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 9-21). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Van der Linden, J. (2012). Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! wiskunde? – – verslag 30ste Panama-conferentie 2012 – (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 191-215). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Van der Straaten, D. and Moerlands, F. (2012). Opbrengstgericht werken volgens de PARWO-visie – de tafels gekeerd – (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 131-151). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Van der Ven, S. and Kroesbegen, E. (2012). Verschillen tussen kinderen in de ontwikkeling van het leren vermenigvuldigen (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 83-95). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Van Geel, M. T., B. (2012). Het Focus-project1 (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 39-48). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Verschoor, M. (2012). Aanpakgedrag bij complexe rekencontexten (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 163-175). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Verschuren, M. (2012). Feedback in de rekenles (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 161-172). Utrecht: Panama/FIsme, Universiteit Utrecht.
  • Verschuren, M. (2012). Feedback in de rekenklas (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol. 30, pp. 177-189). Utrecht: FIsme, Universiteit Utrecht.