Alle scholen verzamelen

Project van de gezamenlijke wetenschapsknooppunten.

Website: allescholenverzamelen.nl.

Alle Scholen Verzamelen is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten door heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen in groep 5, 6, 7 & 8 uit heel Nederland gaan gezamenlijk op één dag data verzamelen voor een echt wetenschappelijk onderzoek.

Voor het slagen van dit project is het belangrijk dat er zoveel mogelijk kinderen meedoen. Want hoe meer kinderen uit het hele land data verzamelen, hoe beter de verzamelde data representatief is voor heel Nederland. Met de resultaten die de kinderen verzamelen dragen ze dus een onmisbaar stukje bij aan een wetenschappelijk onderzoek. En al die leerlingen worden dan voor even een echte onderzoeker!

7 november 2023

Op dinsdag 7 november 2023 is het weer Alle Scholen Verzamelen! Dit jaar doen basisscholen door heel Nederland mee aan wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Amsterdam om microplastic in kleding te bestuderen. Loop jij stage op een school? Doe dan met je klas mee aan dit burgeronderzoek!