MathCityMap

Wiskunde ontdekken in jouw stad en omgeving

mathcitymap.eu

MathCityMap (MCM) wil leerkrachten, leerlingen en individuen van elke leeftijd de kans geven om hun omgeving in een nieuw wiskundig perspectief te ervaren. Vooralsnog wordt wiskunde vaak gezien als iets abstracts, iets dat alleen in schoolboeken te vinden is. Daarbij vergeten we dat alles in het bereik van de menselijke cultuur gebaseerd is op wiskunde: vormen, oppervlakken, hellingen, volumes, geometrische figuren en nog veel meer. Om ze te vinden hoeven we alleen maar met de juiste blik door onze omgeving te gaan. De MathCityMap applicatie scherpt het verstand voor deze objecten met zogenaamde wiskundige sporen. Dit wordt gearchiveerd met behulp van interessante objecten op de kaart, die verbonden zijn met rekenproblemen en de gebruikers helpen de wiskunde erachter te ervaren.

Naast de applicatie is er een webportaal waarmee geregistreerde gebruikers zelf creatief aan de slag kunnen en hun eigen opdrachten en routes kunnen bouwen of bewerken. Bovendien is het mogelijk om reeds bestaande routes te bekijken en te downloaden als PDF-bestand of door anderen gemaakte opgaven te gebruiken om ze te koppelen aan je eigen privé-wiskundetraject.

Het is het primaire doel van het MCM-project om het leerkrachten en leerlingen zo gemakkelijk mogelijk te maken om het schoolvak wiskunde buiten te ervaren.

MathCityMap is a project of the working group MATIS I (IDMI, Goethe-Universität Frankfurt a.M.). The idea for MathCityMap was first presented in 2012 by Prof. Dr. Matthias Ludwig. Since then, the team and the project has grown steadily. A variety of European partners support and accompany the project didactically in France, Italy, Portugal, Spain, Estonia and Slovakia.