Nieuwscheckers – nieuw lesmateriaal vo ihkv fact-checking

Nieuwscheckers.nl is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden.

Algemeen

Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door de coördinatoren. Alle factchecks worden voor publicatie gecontroleerd, geredigeerd en goedgekeurd door een van de coördinatoren.

De coördinatie is in handen van Alexander Pleijter en Peter Burger, Universiteit Leiden.

De Grafiekpolitie opereert op Nieuwscheckers.nl en deelt waarschuwingen uit aan makers van verwarrende, onduidelijke of ronduit misleidende grafieken. Ze legt uit wat er mis is met de grafiek en maakt een correctie. Met onderstaand lesmateriaal kunnen leerlingen aan de slag met misleidende grafieken.

Lessenserie misleidende grafieken voor 3 vwo

Deze lessenserie is ontwikkeld om leerlingen in 3 vwo te helpen om statistiek-uitkomsten, grafieken en diagrammen, die zij in het dagelijks leven tegen kunnen komen, kritisch te lezen, begrijpen en navertellen. Door op zoek te gaan naar fouten en misleidingen, zelf misleidende diagrammen te maken en erover te discussiëren en redeneren, leren ze de valkuilen en misleidingen beter te doorgronden en wordt hun kritisch denken en redeneren over diagrammen bevorderd. Op deze manier wordt hun grafiekgeletterdheid naar een hoger niveau getild.

Een geschikte manier om redeneren en kritisch denken te stimuleren is samenwerkend leren. De lessen bevatten daarom meerdere groepsopdrachten.