Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kerndoelen mens en natuur

actualisatiekerndoelen.nl/mensnatuur/team

Actualisatie kerndoelen

Product Conceptkerndoelen mens en natuur (nov. 2024)

Download rapport november 2024 (SLO).

Uit de karakteristiek: “Het leergebied mens en natuur gaat over natuurwetenschappen en technologie, hun aard en de interacties tussen de mens en de natuur. De natuur betreft het
levende, waaronder de mens, en het niet-levende, op alle schalen, van het kleinste deeltje tot het universum. De natuurwetenschappen bestuderen de natuur om ons heen met als doel deze te begrijpen en te verklaren. Technologie levert producten en diensten voor het oplossen van problemen en het vervullen van behoeften. Natuurwetenschappen en technologie versterken elkaar voortdurend, wat nieuwe kennis en producten oplevert. Hierdoor ontstaan nieuwe manieren voor de mens om de leefomgeving te begrijpen en te beïnvloeden. Dit biedt kansen, maar ook uitdagingen voor onze huidige maatschappij en aarde.

Onderdelen

A – Natuurwetenschappen en technologie kennis en vaardigheden die relevant zijn voor alle disciplines die vallen onder het leergebied: aardrijkskunde (fysisch), biologie, natuurkunde, scheikunde en
techniek. De domeinen die erop volgen, omvatten de inhouden die relevant zijn voor alle disciplines onder het leergebied. Ze hebben elk een eigen disciplinair karakter.
B – Mens, materie en energie technologie, natuurkunde en scheikunde (stoffen en eigenschappen; bouw van materie; licht,geluid, energie en krachten, e.d.)
C – Mens en levende systemen biologie en een deel van aardrijkskunde (organismen; evolutie, e.d.)
D – Mens en ruimte deel van aardrijkskunde en deel van natuurkunde (ecosystemen, aarde, klimaat, e.d.)
E – Mens en samenleving gezond leven en voor het vo ook de onderwerpen veiligheid en relationele en seksuele gezondheid.

Samenhang

Het onderwijs in mens en natuur omvat de disciplines: biologie, fysische geografie, geologie, gezondheidswetenschappen, milieukunde, natuurkunde, scheikunde, techniek en technologie. Iedere discipline heeft een eigen perspectief en biedt specifieke kennis, maar kent ook gezamenlijke denk- en werkwijzen. Dit helpt leerlingen om samenhang tussen de disciplines te herkennen.

Het leergebied mens en natuur is nauw verbonden met het leergebied mens en maatschappij.

Mens en natuur biedt ook een betekenisvolle werkelijkheid voor rekenen en wiskunde door bijvoorbeeld het meten van objecten in de natuurlijke omgeving. Andersom spelen rekenen en
wiskunde en digitale geletterdheid een onmisbare rol in de natuurwetenschappen en technologie; met name op het gebied van patroonherkenning, dataverwerking, het gebruiken van modellen en het toepassen van wiskundige vaardigheden. Het leergebied mens en natuur deelt met het leergebied kunst en cultuur het iteratief proces. Er zijn raakvlakken met het ontwerpen, het creatieve proces en het gebruiken van materialen en gereedschappen.

Team

Voor de actualisatie van de kerndoelen mens en natuur is een team samengesteld.

Dit team bestaat uit een procesregisseur, leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts:

  • De procesregisseur begeleidt het team en het proces om te komen tot conceptkerndoelen. Het is belangrijk dat verschillende belangen en perspectieven worden gehoord en worden meegenomen in deze actualisatie.
  • Leraren komen uit het primair en onderbouw voortgezet onderwijs onderwijs. Zij zijn essentiële deelnemers van het team, omdat ze dagelijks werken in de onderwijspraktijk. Op die manier dragen we er zorg voor dat kerndoelen bruikbare doelen worden voor leraren.
  • Vakexperts primair en onderbouw voortgezet onderwijs zijn betrokken vanwege hun kennis over het leergebied. Zij zijn lerarenopleider, vakdidacticus of wetenschapper en brengen kennis over de uitvoering van het leergebied in de praktijk en (praktijkgericht) onderzoek.
  • De curriculumexperts hebben curriculaire en vakinhoudelijke expertise en zijn verantwoordelijk voor het schrijven van de conceptkerndoelen.
Basisonderwijs

  • Patricia Jansen
  • Corine Noordink
  • Manon Nieuwenkamp
  • Lennard van den Akker
  • Anja van Hirtum
Voortgezet onderwijs

  • Senaida Bron-Sambo
  • Margreet van Gelderen
  • Diana Krouwel
Vakexperts

  • Anika Embrechts
  • Christine Dirkse

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM