Science fair – de manier om een schoolproject af te ronden

De science fair (markt) kan helpen meer betekenis te geven aan het leren/inbedden van bèta-vaardigheden, en het betrekken van ‘derden’ (ouders, bedrijven, gemeente, etc.)

Context

Tijdens de Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023, Naturalis Leiden werd een MOST (project Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities) Fair georganiseerd, met voorbeelden van ‘School Community Projects’ uit 10 Europese landen.

Het gaat dan om het leggen van relaties tussen de school en de omgeving (ouders, bedrijfsleven, e.d.), zogenaamde ‘school community projects’

Voorbeeld 1 – NL – basisonderwijs – Grote Rekendag 2023 – Afvalparade

Monica Wijers, Ronald Keijzer, Vincent Jonker, e.a.

In dit voorbeeld ging het er vooral om dat (in feite bij alle Grote Rekendagen) gestreefd wordt naar een afronding van de dag/activiteiten door middel van een presentatie of markt. Ook krijgen ouders soms de rol om te helpen op de dag zelf, of bij de voorbereiding.

Zo ook in 2023, bij de Afvalparade (over rekenen/wiskunde en een groter maatschappelijk vraagstuk zoals afval). Zie ook het bijbehorende Paper en de
Poster.

Quotes van leerkrachten:

• Had vooraf mijn twijfels, dacht dat andere thema’s, bijvoorbeeld waar kinderen echt aan het bouwen gingen beter ontvangen zouden worden.
  • Moet toegeven dat het wel goed ontvangen werd door de leerlingen en collega’s achteraf ook enthousiast waren
  • Een heel actueel onderwerp, zeker bij ons als redelijk nieuw kindcentrum. Dit moet allemaal nog worden opgezet en dit was een perfecte start om dat te doen.
  • De opdrachten in groep 3-4 waren leuk en aantrekkelijk, in de groepen 5-6 te moeilijk en in groep 7-8 was er te weinig tijd om het echt goed te doen. Tevens een maatschappelijk probleem. Past bij Actief Burgerschap.

Voorbeeld 2 – NL – voortgezet onderwijs – Academie 10 groener maken

Mirte Lindhorst (docent scheikunde, Academie10), Michiel Doorman, Sanne Korte e.a.

Gepresenteerde poster:

Een school-community project over duurzaamheid (de school ‘groener’ maken) voor 15-16-jarige leerlingen: wat hebben leerlingen en docenten nodig (voorkennis, vaardigheid) om een dergelijk project te laten slagen?

Quotes van leerkrachten:

• Ik heb meer zicht gekregen op de duurzaamheids initiatieven in de omgeving van de school
  • Ik heb geleerd hoe je energie en geld kan berekenen als je een school(gebouw) duurzamer wilt maken