Chasing Newton

| VO |

Anne van der LindenChasing Newton – Designing and implementing an intrinsically integrated game on Newtonian mechanics

Proefschrift

Op 18 juni 2024 promoveerde natuurkundedocent Anne van der Linden op een proefschrift over het gebruik van games in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Ze koos de mechanica van Newton als onderwerp, en ging voor die casus na aan welke eisen een game moet voldoen om effectief te zijn als deel van het onderwijs. Daarbij keek ze om te beginnen  naar de ontwerpeisen die je aan zo’n game moet stellen. Belangrijk is dat het doel van de game en het doel van de les waarin die gebruikt wordt samenvallen, dat heet “intrinsiek geïntegreerd”. Anne van der Linden keek ook naar het gebruik van een game, Newton’s Race, in een complete les. Dat deel van het onderzoek bevestigde dat de leraar een belangrijke rol speelt, vooral in het gesprek dat de transfer stimuleert van wat leerlingen in de game geleerd hebben naar andere situaties waarin mechanica gebruikt wordt.

Abstract

It has long been a coveted idea to combine the motivational aspects of games with learning in formal education. Digital educational games have indeed shown potential in this respect. However, individual educational games demonstrate large variations in (learning) outcomes. Ensuring that learning and gameplay are integrated with each other appears to be the key to obtaining higher learning outcomes. This is referred to as intrinsic integration. This dissertation adds to the body of knowledge on the characteristics that make educational games effective, realizing that no easy fix exists. To use a game in formal education, students should be able to transfer their acquired conceptual knowledge from the game context to other scenarios. This is possible by embedding the game in other learning activities. This dissertation describes four studies that were conducted to answer the main research question: How can a digital intrinsically integrated game be designed and implemented in a lesson fostering conceptual knowledge and transfer regarding Newtonian mechanics? Findings of our studies provide more insight on how students learn using a digital educational game. We developed a guiding frame for designing an intrinsically integrated game. Our studies demonstrate the benefits of embedding an educational game within other learning activities. Based on our findings, we give practical recommendations for such learning activities. Our studies provide an in-depth analysis, giving more insight on students’ learning and providing recommendations for others who want to venture into the wonderful world of game didactics.

• A. Van der Linden. (2024). Chasing Newton – Designing and implementing an intrinsically integrated game on Newtonian mechanics. pdf
  • A. van der Linden, R. F. G. Meulenbroeks and W. R. Van Joolingen. (2024). Learning Newtonian mechanics with an intrinsically integrated educational game. Journal of computer assisted learning doi:10.1111/jcal.12966.
  • A. Van der Linden, W. R. Van Joolingen and R. F. G. Meulenbroeks. (2019). Designing an Intrinsically Integrated Educational Game on Newtonian Mechanics. ecture Notes in Computer Science(), vol 11385 In M. Gentile (Ed.), Games and Learning Alliance. GALA 2018. (pp. 123–133): Springer Nature Switzerland AG.
  • A. van der Linden and W. van Joolingen. (2018). Supporting Conceptual Change in Physics with a Serious Game Gaming Media and Social Effects, 15–26 doi:10.1007/978-981-13-2844-2_3.