Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

In Memoriam Rob de Jong

Op 30 maart 2025 is Rob de Jong overleden (1935-2025).

In dankbare herinnering bij al zijn oud collega’s van het toenmalige Wiskobas-team, OW&OC (Freudenthal Instituut) en Universiteit Utrecht: een slimme, inspirerende man met humor en zonder ego-gedoe.

Rob had een centrale rol (1970-1980) binnen het Wiskobas team. Het ging dan o.a. over het ontwikkelen, redigeren en verspreiden van de reeks van Wiskobasbulletins en leerplandelen.

Na 1980 was Rob cursusleider en scriptiebegeleider rekendidactiek bij de faculteit Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht.

In 1986 verscheen zijn proefschrift Wiskobas in methoden.

Hij was een steun en toeverlaat voor Adri Treffers en Ed de Moor bij het schrijven van de toenmalige ‘Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool’.

Hij was begeleider van studenten-onderzoek over de draagkracht van realistische rekenen bij onderwijsgevenden, Pabo-docenten, onderzoekers en onderwijsbegeleiders.

  • Van Lint, H. and De Jong, R. (2004). Het Van der Blij-efect (PDF) NAW, 5(2), 119-124.
  • De Jong, R. (1998). Over rekenen gesproken – taal in/en rekenen (PDF). In Panama Cursusboek 16 Over rekenen gesproken – taal in/en rekenen – (pp. 131-147). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. and Verkrijsse, I. (1997). Naar een balans in de reken-wiskundeles (PDF). In Panama Cursusboek 15 naar een balans in de reken-wiskundeles – interactie, oefenen, uitlegggen en zelfstandig werken – (pp. 149-171). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. (1996). Modellen, meten en meetkunde – paradigma’s van adaptief onderwijs’ (PDF). In Panama Cursusboek 14 modellen, meten en meetkunde – paradigma’s van adaptief onderwijs – (pp. 193-213). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. and Verkruijsse, I. (1995). Kerndoelen en PPON rekenen-wiskunde (PDF). In Panama Cursusboek 13 rekenen in de bovenbouw van de basisschool (pp. 143-165). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. (1995). Modellen, meten en meetkunde. In C. Van den Boer and M. Dolk (Eds.), Modellen, meten en meetkunde. Panama/Freudenthal Instituut: Utrecht.
  • De Jong, R. and Wijers, M. (1993). Ontwikkelingsonderzoek. Theorie en praktijk. Utrecht: Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs.
  • De Jong, R. (1993). Procenten – op de grens van basisschool en basisvorming (PDF). In Panama Cursusboek 11 Procenten – op de grens van basisschool en basisvorming – (pp. 91-107). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. A. and Verkruijsse, I. A. (1992). Rekenen onder en boven de tien (PDF). In Panama Cursusboek 10 rekenen onder en boven de tien (pp. 98-111). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. and Verkruijsse, I. (1991). Deskundigheid (PDF). In Panama Cursusboek 9 deskundigheid (pp. 88-96). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. and Verkruijsse, I. (1990). Rekenen en zorgverbreding (PDF). In M. Dolk and E. Feijs (Eds.), Panama Cursusboek 8 rekenen en zorgverbreding (pp. 90-98). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • Feijs, E., De Jong, R. A., De Moor, E., Streefland, L. and Treffers, A. (1987). ALMANAK reken-wiskundemethoden (Vol. 6). Utrecht, the Netherlands: Utrecht University, OW&OC.
  • De Jong, R. A. M. (1986). Begripsontwikkeling als leidraad bij onderwijzen (PDF) Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, 4(1), 53-60.
  • De Jong, R. (1986). Wiskobas in methoden. Vernieuwing van reken/wiskundemethoden voor het Nederlandse basisonderwijs (1965-1985) (PDF). Utrecht, the Netherlands: Utrecht University, OW&OC.
  • De Jong, R. (1986). Vernieuwing van reken/wiskundemethoden voor het Nederlandse basisonderwijs (1965-1985), Vakgroep onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijscomputercentrum. Utrecht: Rijksuniversiteit Universiteit.
  • De Jong, R. (1985). Een opmerkelijke omwenteling (PDF). In Panama Cursusboek 3
    reken/wiskundeonderwijs anno 1984 (Vol. 3, pp. 16-22). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.
  • De Jong, R. (1983). Wiskunde van 4 tot 8 bevindingen tijdens een najaarscursus (PDF). In Panama Cursusboek 1 reken/wiskundeonderwijs voor het jonge kind (4 – 8 jaar) (Vol. 1, pp. 107-110). Utrecht: SOL coproduktie met: OW & OC, RU Utrecht.

ELWIeR en Ecent als één STEM