Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Minimumdoelen wiskunde/rekenen in Vlaanderen

| PO |

Vanaf 1 september 2025 komen er in het basisonderwijs nieuwe minimumdoelen op het einde van het kleuteronderwijs, het 4de jaar lager onderwijs en het einde van het lager onderwijs.

vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/opleidingsinhouden/opleidingsinhouden-per-onderwijsniveau/nieuwe-minimumdoelen-basisonderwijs

9 mei 2025: “De expertengroep onder leiding van Daniel Muijs heeft een voorstel voor minimumdoelen in het basisonderwijs klaar. Die minimumdoelen moeten nog goedgekeurd worden door het Vlaamse Parlement.”

Bij de ontwikkeling van de nieuwe minimumdoelen ligt de focus op Nederlands en wiskunde in een kennisrijk curriculum met aandacht voor STEM. Het kennisrijk curriculum zorgt ervoor dat leerlingen een duidelijke en systematische opbouw van kennis krijgen. Zo bouwen ze niet alleen voldoende kennis op maar leren ze ook verbanden leggen en werken ze aan diepe kennis.

De nieuwe minimumdoelen: “Bevatten leerondersteunende vaardigheden die leerlingen helpen om tot beter leren te komen. Vormen de basis voor de opmaak van het individueel aangepast curriculum (IAC).
De onderwijsverstrekkers werken leerplannen uit die aansluiten bij de nieuwe minimumdoelen. De onderwijsinspectie volgt op of scholen de nieuwe minimumdoelen toepassen.”

Waarom

De afgelopen jaren tonen internationale peilingen zoals PIRLS en TIMSS aan dat leerlingen minder goed presteren voor taal en wiskunde. De hervorming van de minimumdoelen wil het curriculum versterken om zo elk kind maximale kansen te geven om zich goed te ontwikkelen en te slagen in het onderwijs en daarbuiten.

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM