Prentenboeken – een basis voor rekenen

Onderzoeksresultaten n.a.v. het PICO-ma project (2008-2013)
PIcture books and COncept development MAthematics
Marja van den Heuvel-Panhuizen e.a.
Onderzoek uitgevoerd o.a. in opdracht van NRO (2008-2013). Onderzoeksvraag:
What characteristics should picturebooks have to contribute to the initiation and further development of mathematical understanding in young children?
Welke kenmerken moeten prentenboeken hebben om bij te dragen aan de initiatie en verdere ontwikkeling van wiskundig begrip bij jonge kinderen?
Literatuur
- Elia, I., Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Georgiou, A. (2010). The role of pictures in picture books on children’s cognitive engagement with mathematics (PDF) European Early Childhood Education Research Journal, 18(3), 125-147 doi:10.1080/1350293X.2010.500054.
- Martel, N. and Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2016). Kindergartners’ mathematical utterances when they are read a worded or a wordless picture book: An exploratory case study Mediterranean Journal for Research Mathematics Education, 15, 27–50.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Elia, I. (2011). Kindergartners’ performance in length measurement and the effect of picture book reading (PDF) ZDM International Journal on Mathematics Education, 43, 621-635 doi:10.1007/s11858-011-0331-8.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Elia, I. (2012). Developing a framework for the evaluation of picturebooks that support kindergartners’ learning of mathematics (PDF) Research in Mathematics Education, 1, 17-47.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Van den Boogaard, S. (2008). Picture Books as an Impetus for Kindergartners’ Mathematical Thinking Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 341-373.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M., Van den Boogaard, S. and Doig, B. (2009). Picture books stimulate the learning of mathematics (PDF) Australasian Journal of Early Childhood, 34(2), 30-39.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. H. A. M. and Elia, I. (2013). The role of picture books in young children’s mathematics learning (PDF). In L. D. English and J. Mulligan (Eds.), Reconceptualizing early mathematics learning (pp. 227-252): Springer.
Verwijzingen
- Rekentrein (project 2023-2025, intergenerationeel leren, waarin o.a. gebruik wordt gemaakt van prentenboeken). O.a. deze boeken werden gebruikt:
- Een voor jou een voor mij, Jorg Muhle – 9789025771454, Gottmer
- Misschien, Guido van Genechten – 9789044821901, Clavis