Expertisenetwerk Bèta Onderwijs

Impactanalyse leermiddelen definitieve concept kerndoelen rekenen-wiskunde

| PO | VO |

Impactanalyse leermiddelen definitieve conceptkerndoelen rekenen en wiskunde

Opdracht OCW, Uitvoering ExpRW, 2025

Het onderzoek richt zich, n.a.v. een vraag van OCW jan. 2025 aan Expertisepunt rekenen-wiskunde (expRW) op de verwachte impact van de conceptkerndoelen op de huidige methodes rekenen en wiskunde.

SLO heeft een vergelijking gemaakt van de huidige kerndoelen en het referentiekader rekenen met de conceptkerndoelen. Daaruit wordt duidelijk welke elementen in de conceptkerndoelen nieuw zijn of meer nadruk krijgen ten opzichte van het huidige wettelijke kader, in grote lijnen:

De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal staat: Hoe verhouden de huidige methodes rekenen en wiskunde zich tot de nieuwe elementen uit de conceptkerndoelen?
In het onderzoek is gekeken naar methodes po (gekeken is naar materiaal groep 5 en 8) en vmbo (klas 2).

Methode
1. Methodeanalyse. We stellen een analysekader op waarmee we methodes analyseren zodat we zicht krijgen op in hoeverre nieuwe elementen uit de conceptkerndoelen of aanzetten daartoe al aanwezig zijn in de huidige methodes.
2. Expertbevraging. We bevragen uitgevers/methodeontwikkelaars over hoe zij omgaan met de nieuwe elementen uit de conceptkerndoelen. Hierbij hebben we een tweeledige focus; (i) wat vinden zij al herkenbaar in hun huidige methodes en (ii) wat hoe willen zij nieuwe elementen in hun volgende edities verwerken.

De rapportage beslaat de gecombineerde perspectieven van onderzoekers en methodemakers, gezamenlijk geeft dat inzicht in de mate van impact die de conceptkerndoelen op de methodes (en daarmee uiteindelijk de onderwijspraktijk) zouden kunnen hebben.

De bevindingen uit de methodeanalyses en de expertbevraging sluiten goed op elkaar aan en laten een vergelijkbaar beeld zien. Het domein Wiskundige concepten is in de huidige methodes grotendeels herkenbaar, waarbij de nieuwe accenten nog wel ontbreken en er bijvoorbeeld minder aandacht is voor zaken als redeneren, analyseren en interpreteren. De nieuwe elementen uit de andere twee domeinen zijn beperkt zichtbaar; soms ontbreken ze helemaal, soms krijgen ze weinig aandacht binnen de kern van de hoofdstukken en soms blijven ze impliciet. Dit geven ook de experts (methodeteams) in de interviews zelf aan, waarbij ze verwijzen naar de analyses die ze hebben uitgevoerd op de relatie tussen de huidige edities en de nieuwe kerndoelen. Experts (methodeteams) zijn goed op de hoogte van de inhoud en van de gewenste impact van de nieuwe kerndoelen voor rekenen-wiskunde. In de updates van de edities wordt eraan gewerkt om een en ander adequaat te implementeren. Dit is een consistent beeld voor zowel po als vo.

Twee teams
– Primair onderwijs: Michiel Veldhuis (ERW/Radiant), Marc van Zanten (SLO), Anne Heemskerk (ERW)
– Voortgezet onderwijs: Vincent Jonker (ERW), Madeleine Vliegenthart (SLO), Marleen Vos-Flobbe (ERW)

Verwijzingen

  • Van den Broek, A., Bron, J., Gubbels, J., Gijsel, M., Hoogeveen, M., Lentjes, J., Muja, A., Prenger, J., Schmidt, V., Van Silfhout, G., In ’t Zandt, M. and Van Zanten, M. (2022). Analyse en evaluatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen (PDF). Nijmegen/Amersfoort: ResearchNed/Expertisecentrum Nederlands/SLO.
  • Van Zanten, M. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40–50.

ELWIeR en Ecent als één STEM