Reken het rekenonderwijs niet af op percentages leerlingen die 1S behalen
| PO | VO | MBO |
Bakker, A., Boels, L., Hickendorff, M., Jonker, V., Van Luit, H., Veldhuis, M. and Willems, W. (2025)
Het huidige beoordelingssysteem lijkt op een wielerwedstrijd waarin alleen het aantal renners dat een zware Alpen-etappe haalt telt. De norm van 65% 1S is alsof je zegt: ‘Je bent pas een goede ploeg als bijna iedereen die bergetappe wint’, terwijl niemand heeft aangetoond dat die klim noodzakelijk is om een succesvolle wielrenner te zijn (lage criteriumvaliditeit). Bovendien wordt succes gemeten met één eindtijd, alsof die alles zegt over het kunnen van een renner. Maar wielrennen draait om veel meer: sprinten, dalen, tactiek, samenwerking. Door alles terug te brengen tot één tijdscore, negeren we een groot deel van de vaardigheden die een goede renner nodig heeft (lage inhoudsvaliditeit). Alsof dat nog niet genoeg is, gebruikt elke wedstrijd een andere route en een andere meetlat: bij Route 8 is de berg steiler, bij Lib minder zwaar. Daardoor zegt het klassement meer over de route dan over de renners (lage betrouwbaarheid). En toch worden ploegen en coaches afgerekend op deze ene etappe, terwijl het oorspronkelijke doel was om iedereen beter te laten fietsen, niet om teams te straffen. Het gevolg? Renners raken gedemotiveerd, coaches focussen op trucjes om de berg te halen, en het plezier in de sport verdwijnt – terwijl het echte doel, beter leren fietsen, uit beeld raakt.
Zie ook de bespreking op ELWIeR.
Zie ook de bespreking op ELWIeR.
Verwijzingen
- Bakker, A., Boels, L., Hickendorff, M., Jonker, V., Van Luit, H., Veldhuis, M. and Willems, W. (2025). Reken het rekenonderwijs niet af op percentages leerlingen die 1S behalen. (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 45(2), 41–51.
