ELWIeR – Weetje nr. 8 – Wiskundig redeneren is een belangrijk doel geworden voor veel onderwijssystemen
Dit zijn ‘research-informed’ observaties over hoe rekenen-wiskunde-gecijferdheid kan worden ingezet in het onderwijs.
Wiskundig redeneren is een belangrijk doel geworden voor veel onderwijssystemen
Wiskunde, vaak beschouwd als een “moeilijk te veranderen” vakgebied, ondergaat een transformatie. Naast de traditionele inhoudsgebieden, zoals hoeveelheden/operaties, meetkunde en meten, is het ontwikkelen van wiskundig redeneren van leerlingen een belangrijk doel geworden voor veel onderwijssystemen.
In het project OECD – Future of Education and Skills – 2030/2040 werkt men internationaal aan een gezamenlijke visie op deze (en andere) veranderingen. In december 2024 werd een rapport uitgebracht met enkele ‘key messages’, en daar is onderstaande zin er een van.
Engelse bron (OECD, 2024):
“Mathematics, often considered a “hard to change” discipline, is undergoing transformation. In addition to traditional content areas, such as quantity/operations, geometry, and measurement, developing students’ mathematical reasoning has become a key goal for many education systems.”
Natuurlijk zijn we in Nederland al volop bezig met deze veranderingen (zie de kerndoelen, etc.) waarin deze aanbeveling van de OECD is terug te vinden. Het is goed om deze ontwikkelingen ook in internationaal perspectief te beschouwen.
Bron: OECD (2024). An evolution of mathematics curriculum. Where it was, where it stands and where it is going (PDF) (pp. 166). Paris: OECD Publishing.
Lees ook meer op Mathematics and data eduction.
Verwijzingen
- Center for Curriculum Redesign (Australia, global non profit organisation)
- Mathematical Futures Project (UK, Royal Society)
- Computer-based Maths (USA, Wolfram)
