Kennisbasis wiskunde vakdidactiek
- Van Ast, M., Ballering, F., Bruinsma, E., Konings, T., Krabbendam, H. and Staal, H. (2010). Een beschrijving van de vakdidactische kennisbasis voor een startbekwame wiskundeleraar. Onderdeel van de kennisbasis wiskunde . Arnhem: SLW/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
- Kennisbasis voor de lerarenopleiding voortgezet onderwijs beta-studies. (2009). Den Haag: HBO raad.
- Ontwikkeld in 2009: vakkennisbases voor de tweedegraads opleidingen van docenten voor de vakken Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Techniek en Wiskunde.
- Kennisbasis is een landelijk project van de lerarenopleidingen vo/bve, met als doelstelling het vastleggen van de kennisvereisten voor de lerarenopleidingen tot op het niveau van de schoolvakken.
- Kennisbasis is een initiatief van ADEF
- Zie ook: Kennisbasis rekenen/wiskunde pabo
De vakredacties hebben prioriteit gelegd bij de vakkennisbases vanwege het maatschappelijke belang van een grondige beschrijving daarvan en het principe dat kennisinhouden vooraf gaan aan de constructie van het onderwijs en van toetsen.
De bestaande eindtermen zijn ontoereikend, te knellend en te gedetailleerd en gebaseerd op een andere benadering. Bij competentiegericht opleiden staat het professioneel adequaat leren handelen van de aanstaande leraar centraal.
Van groot belang is daarnaast dat competentiegericht opleiden studenten en zij-instromers in toenemende mate de mogelijkheid biedt om via flexibel ingerichte curricula op basis van eerder verworven competenties een studieprogramma ‘op maat’ te volgen. De eindtermen kwamen tot stand vanuit de context van een vierjarige voltijdopleiding, waarbij de instroom hoofdzakelijk bestaat uit 17-18 jarigen en is daarmee niet toegesneden op de sterk toegenomen diversiteit aan studenten en opleidingsroutes in de lerarenopleidingen.
Theoretische kennis: dit is kennis die abstract, contextonafhankelijk, gegeneraliseerd is. Het betreft grondslagen van een vak. Het gaat daarbij om de aanwezigheid van een kennisrepertoire waarin de aankomende leraar ‘als expert’ thuis is, waaruit hij of zij keuzes kan maken, deze kan ‘vertalen’ voor leerlingen en vanuit verschillende perspectieven kan verantwoorden.
Praktische kennis: dit is kennis die concreet, contextafhankelijk of situatiegerelateerd is. Deze kennis helpt de leraar om problemen in alledaagse situaties uit zijn of haar leef- en werkwereld op te lossen. Bijvoorbeeld: welke kennis moet ik bij de leerlingen gebruiken om leerstof uit de methode te verduidelijken.
Methodische kennis: dit is kennis over processen van leren en onderwijzen. Het is kennis die nadrukkelijk zowel in verbinding moet staan met theoretische als praktische kennis en die zowel bestaat uit contextonafhankelijke en contextafhankelijke componenten. (bijvoorbeeld: hoe speel ik didactisch in op verschillen tussen leerlingen qua voorkennis).
- Kennisbasis voor de lerarenopleiding voortgezet onderwijs beta-studies. (2009). (PDF). Den Haag: HBO raad.
- ADEF
- Vakdidactiek in een duale, competentiegerichte lerarenopleiding (onderzoek vanuit ELWIeR)
- Vakdidactische kennisbasis
- Van Ast, M., Ballering, F., Bruinsma, E., Konings, T., Krabbendam, H. and Staal, H. (2010). Een beschrijving van de vakdidactische kennisbasis voor een startbekwame wiskundeleraar. Onderdeel van de kennisbasis wiskunde (PDF). Arnhem: SLW/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.