Expertisenetwerk Bèta Onderwijs

Pisa vergelijkend onderzoek

PISA is het grootste internationaal vergelijkende onderzoek naar de prestaties van leerlingen in onderwijsstelsels in de wereld en geeft inzicht in de prestaties van 15-jarige leerlingen in 65 landen (OECD-lidstaten en geassocieerde landen) op het gebied van lezen, wiskunde en science.

  • Deta, U. A., Ayun, S. K., Laila, L., Prahani, B. K. and Suprapto, N. (2024). PISA science framework 2018 vs 2025 and its impact in physics education: Literature review Momentum. Physics education Journal, 8(1).
  • (2023). Pisa 2025 Science Framework (draft) (PDF). Paris: OESO.

Pisa 2022

  • Meelissen, M., Maassen, N., Gubbels, J., van Langen, A., Valk, J., Dood, C., Derks, I., In ’t Zandt, M. and Wolbers, M. (2023). Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht (PDF). Enschede: University of Twente.
  • (2023). PISA 2022 Results. The State of Learning and Equity in Education (Volume I) (PDF). Paris: PISA, OECD Publishing.
  • (2023). PISA 2022 Assessment and Analytical Framework (PDF). Paris: OECD.
  • (2023). PISA 2022 Released Main Survey New Mathematics Items (PDF). Paris: OECD.

Een poging (van UU/FI en Cito) om ‘achter de score’ van Pisa te kijken: “In overleg met OCW is gekozen voor een zoom-benadering: allereerst wordt gekeken naar de prestatie van NL in relatie tot die van een aantal andere West-Europese landen, plus de VS. Daarna zoomen we in op de prestatie van NL in de volle breedte om ten slotte naar het vmbo in het bijzonder te kijken.”

  • Dekker, T., Lagerwaard, K., De Lange, J., Limpens, G. and Wijers, M. (2006). Wiskundige geletterheid volgens PISA; Hoe Staat De Vlag Erbij? 1. Analyse (PDF) (Vol. 1). Utrecht/Arnhem: Freudenthal Instituut, PISA-NL team.
  • Dekker, T., Lagerwaard, K., De Lange, J., Limpens, G. and Wijers, M. (2006). Wiskundige Geletterdheid Volgens PISA; Hoe Staat De Vlag Erbij? 2. Opgaven (PDF) (Vol. 2): Freudenthal Instituut.

Verwijzingen

Literatuur

  • (2018). PISA 2018 released financial literacy items (PDF) (pp. 27). Paris: OECD.
  • Kordes, J., Bolsinova, M., Limpens, G. and Stolwijk, R. (2013). Resultaten PISA-2012. Praktische kennis en vaardigheden van 15-jarigen (PDF). Arnhem: Cito.
  • Marreveld, M. (2020). PISA: Martens zit ernaast (PDF) Didactief Online.
  • Pools, E. and Monseur, C. (2021). Student test-taking effort in low-stakes assessments: evidence from the English version of the PISA 2015 science test (PDF) Large-scale Assessments in Education, 9(1) doi:10.1186/s40536-021-00104-6.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM