Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Ontwerpen met hoofd en handen

Dit artikel biedt een alternatief voor de ‘ontwerpcirkel’. Het voordeel van de ontwerpcirkel is dat het veel houvast biedt door een strakke fasering. Het model leidt er in de praktijk echter soms toe dat leerlingen veel denk- en schrijfwerk moeten verrichten, voordat ze met hun handen gaan werken. Het model in het onderstaande artikel heeft dat nadeel niet. Bovendien heeft het model voordelen ten aanzien van de toetsing. Het model is grondig in de (Engelse) praktijk onderzocht.

 

 

  • Eger A. Bonnema M., (2004) Productontwerpen, Lemma, Utrecht
  • Website: Innovation Magazine (2008)
  • Website: Een uitgebreid onderzoeksverslag en andere documenten waarin de hierboven beschreven methodiek in worden uiteengezet: Kimbell R. (2007) E-scape portfolio assessment. Goldsmith University.
  • McCormick et al (1994) Problem solving processes in technology education: A pilot study, International journal of technology and design education, 1994 Vol. 4 nr 1
  • Stables, K.and Kimbell, R. (2007) Evidence through the looking glass: developing performance and assessing capability. Paper given at the 13th International Conference on Thinking, Norrköping, Sweden, June 17-21, 2007
  • Website: SLO (2008) Kerndoelen Mens en Natuur
  • Talsma, T. (2008) Verslag uitvoering van de ontwerpcyclus: Mp3 speler. SLO, interne publicatie

Toepassingsvoorbeeld (video)

Een video van Teachers TV van een ontwerples volgens de methode Kimbell:

Bron: www.tes.co.uk

 

ELWIeR en Ecent als één STEM