‘Hands on: Evolutie’: lesmateriaal voor de onderbouw van het VO

Evolutie wordt vaak pas in de bovenbouw behandeld. Dat betekent dat leerlingen laat vertrouwd raken met een van de belangrijkste theorieën uit de biologie. Met deze korte lessenserie van vier lessen kunnen onderbouwdocenten hun leerlingen toch bekend maken met de evolutietheorie.

Het materiaal is ontwikkeld in samenwerking met 10 musea en bereidt voor op een bezoek aan de musea.

In de lesmodule ‘Hands on evolutie’ maken leerlingen kennis met Darwin en de evolutietheorie. Tijdens de lessen formuleren leerlingen antwoorden op vragen om zo, net als Darwin, de evolutietheorie te ontdekken.
Vragen als:

• “Waarom lijken uitgestorven dieren zo op de dieren van nu?”
  • “Wat gebeurt er met een soort als de omgeving verandert?”
  • “Hoe ontstaan nieuwe soorten?”

In de eerste les maken de leerlingen kennis met Darwin en krijgen ze te zien hoe het was om in de 19e eeuw onderzoek te doen. Via les twee die over ‘fossielen’ gaat en les drie over ‘ natuurlijke selectie’ komen ze in les vier uit bij ‘ evolutie’.

Voor de onderbouw VO en VMBO is er weinig tot geen materiaal beschikbaar. Met deze module kan een docent het onderwerp toch op een toegankelijke manier behandelen.

Onderbouw en VMBO
De lesmodule is afgestemd op de hele breedte van de onderbouw. Met verdiepende opdrachten en aansprekende activiteiten kunnen de lessen aan elk niveau worden aangepast.

Activerende werkvorm en museumbronnen
Er is gekozen voor een actieve werkvorm waarin leerlingen goed kijken naar aangeboden bronnen en daar zelf conclusies uit trekken.

Het materiaal biedt aanknopingspunten voor een bezoek aan een van de meewerkende musea. Er is keuze uit zeker tien verschillende thema’s op evenzoveel verschillende plaatsen in het land. Doordat de musea zelf meegewerkt hebben aan de ontwikkeling van het materiaal, sluit dit museumbezoek naadloos aan bij de onderwijsmodule. En kon een grote verscheidenheid aan collecties worden gebruikt bij de totstandkoming van dit materiaal.

Naast het onderwijsmateriaal wordt via www.natuurinformatie.nl een website www.darwinjaar.nl gelanceerd waarop leerlingen en docenten achtergrondinformatie kunnen vinden voor opdrachten, werkstukken en andere activiteiten.

Docenten kunnen een full color exemplaar bestellen bij het Universiteitsmuseum Utrecht. Onder vermelding van de eigen naam en naam en adres van de school.

Industrion, Museon, Museum Boerhaave, Naturalis, Natuurhistorisch Museum Maastricht, Natuurhistorisch Museum Rotterdam, Nemo, Teylers Museum, Universiteitsmuseum Groningen, Universiteitsmuseum Utrecht, Zoölogisch Museum Amsterdam.