Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Olifant klok: een context voor multicultureel techniek/science onderwijs

Een voorbeeld van een ‘klok’ waarin diverse culturele/religie stromingen bij elkaar komen (Islam, China, Griekenland) in het gebied van Techniek/technologie.

Als je in science/technologie onderwijs gebruik maakt van contexten, dan is het relevant om deze contexten uit diverse achtergronden (cultureel/religieus) te kiezen, opdat alle leerlingen zich kunnen inleven en betrokken kunnen zijn.

Over de klok

Een van opmerkelijkste creaties van Al Jazari was de olifantsklok, die hij in 1206 beschreef. Hierin waren verscheidene innovaties verwerkt. Het was een klok waarin een automaat na bepaalde tijdsintervallen een figuur een klankbekken sloeg en een mechanische vogel begon te tjilpen. Een voorstelling van een olifant droeg de stellage op zijn rug. Een reproductie op ware grootte van deze klok is te vinden in de wandelgalerij van Ibn Battuta, een winkelcomplex in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. Er staat er nog een in Château des Monts, in Le Locle, Zwitserland. (bron wikipedia)

Video


Een video van muslimheritage.com over de Elephant clock (op Youtube).

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM