Nationale Natuurkunde Olympiade Junior

noj.sites.uu.nl

De Natuurkunde Olympiade Junior (NOJ) bestaat sinds 2014 en is bedoeld om leerlingen op jonge leeftijd te enthousiasmeren voor bèta-techniek en natuurkunde in het bijzonder. Daarbij biedt de NOJ een uitdaging voor leerlingen. Met de NOJ richten we ons (vooral) op leerlingen uit de 2e en 3e klas van het HAVO en VWO.

De NOJ bestaat elk jaar uit drie rondes. De eerste ronde bestaat uit opgaven die online gemaakt worden, deze eerste ronde vindt plaats in januari. Binnen deze periode kiest de school zelf een toetsmoment.

De tweede ronde bestaat uit open (reken)vragen en vindt plaats in maart op verschillende universiteiten en hogescholen door het hele land heen. De finale is in juni, en bevat naast een practicum een creatief element door de leerlingen een filmpje te laten maken over een vraag uit de 1ste of 2de ronde.

2018

Vorige maand is de selectie geweest voor de IPhO (International Physics Olympiad) die dit jaar in Lissabon wordt gehouden. Na veel colleges, een practicum- en een theorietoets zijn de winnaars bekend.
De deelnemers aan de selectieronde zijn geselecteerd uit de meer dan 2600 leerlingen die aan de eerste ronde hebben meegedaan. In Utrecht zijn 15 deelnemers een week lang aan de slag geweest met colleges, werkcolleges en vooral veel met elkaar discussiëren over natuurkunde. Er was ook tijd voor ontspanning met een bezoek aan Differ in Eindhoven en een verhalentocht en puzzeltocht door Utrecht. Het is een week geweest om niet te vergeten!

De winnaars zijn:

• Annejan van den Dool (16 jaar, Groningen, vwo5, Gomarus College in Groningen)
  • Thijs de Kok (15 jaar, Mierlo, Vwo4, Carolus Boromeuscollege in Helmond)
  • Koen Schouten (17 jaar, Bergen op Zoom, vwo6, gymnasium juvenaat in Bergen op Zoom)
  • Samuel Klumpers (17 jaar, Utrecht, vwo6, Utrechts Stedelijk Gymnasium in Utrecht)
  • Tobias Veerkamp (16 jaar, Breda, vwo5, Mencia de Mendoza Lyceum in Breda)

Het team vertrekt samen op 21 juli naar Lissabon vanaf Schiphol en ontmoeten daar ruim 400 leeftijdsgenoten uit 92 landen. Ze krijgen daar opnieuw een tweetal experimenten en een zware theorietoets te maken. Daarnaast is tijd ingeruimd voor excursies en contact met de andere deelnemers. De groep komt op 29 juli weer op Schiphol terug.

De Natuurkunde Olympiade wordt georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht en wordt mede mogelijk gemaakt door Het ministerie van OCW, ASML, FOM, Stichting Physica, NVON, Cito, Freudenthal Instituut en Malmberg.

Op de foto van links naar rechts: Samuel Klumpers, Tobias Veerkamp, Thijs de Kok, Koen Schouten, Annejan van den Dool.
Ad Mooldijk (l) en Enno van der Laan (r) begeleiden de groep op de Internationale.