Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019

Platform_Wiskunde_NederlandVoor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde & Informatica te Amsterdam en op vrijdag 30 augustus en zaterdag 31 augustus aan de TU Eindhoven.

Vakantiecursus 2019 Platform Wiskunde NederlandIn de vakantiecursus worden een aantal aspecten van neurale netwerken en “deep learning” besproken, en wordt ingegaan op de daarachter liggende wiskundige technieken. Er zal veel ruimte zijn voor zelfwerkzaamheid. Er wordt begonnen met de vraag hoe een computer eenvoudige patronen, zoals cirkels, driehoeken en rechthoeken, kan herkennen in plaatjes en ook kan classificeren. In een volgende stap staat het herkennen van complexe patronen, bijvoorbeeld gezichtsherkenning, centraal. Ook hier spelen neurale netwerken, en “deep learning”, weer een grote rol. Bayesiaanse statistiek komt aan de orde, deze biedt een heel intuïtieve wiskundige interpretatie van het opdoen van kennis aan de hand van observaties. Zo worden langzaam maar zeker een aantal verschillende toepassingen en wiskundige technieken besproken, allemaal in de context van “deep learning”, een vakgebied wat een grote vlucht maakt momenteel. Middels de bekende zelfwerkzaamheid van de vakantiecursus kunt u ook zelf aan de slag met eenvoudige voorbeelden, leidend tot verrassende en leuke ontdekkingen.

De brochure kunt u downloaden door middel van deze link: http://www.platformwiskunde.nl/vakantiecursus

Aanmelding

U kunt u aanmelden vóór 1 augustus 2019 via de website van Platform Wiskunde Nederland.
Voor vragen kunt u mailen naar: vakantiecursus@platformwiskunde.nl

Wanneer
vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus:  CWI, Science Park 123, 1098 XG Amsterdam
vrijdag 30 augustus en zaterdag 31 augustus: TU Eindhoven, Den Dolech 2, 5612 AZ Eindhoven

Voor wie
De cursus is voor wiskunde docenten van elk niveau toegankelijk, evenals voor studenten van lerarenopleidingen. Deelnemers ontvangen bij aanvang van de cursus een syllabus met teksten van de voordrachten.

Kosten
Het cursusgeld bedraagt €99. Voor studenten van lerarenopleidingen is het cursusgeld slechts €39. Voor gepensioneerden geldt een speciaal tarief van €55. Bij de cursus is inbegrepen een warme maaltijd op vrijdag en een lunch op zaterdag.