Denkklassen creëren – Building thinking classrooms

VO |

Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)?

Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. In Nederland zijn deze denkbeelden opgepikt, o.a. door buildingthinkingclassrooms.nl.

Nederlandstalige website, nascholing

Anno 2024 is er de website buildingthinkingclassrooms.nl, met o.a. nascholing:

1. Een scholing voor mensen die nog geen BTC scholing hebben gevolgd. Het maakt niet uit of je het boek wel of niet hebt gelezen. (type 1)
  2. Een scholing voor mensen die al eerder een scholing hebben gevolgd. Het is het vervolg met een andere organisatievorm en meer aandacht voor het zelf maken van materiaal, maar het doel van de bijeenkomst is niet het maken van materiaal. Het gaat om leren over BTC. Er komen ook een aantal dingen langs die niet in het boek staan. (type 2)
  3. Een bijeenkomst om materialen te maken. Het gaat dan om materialen voor bovenbouw havo/vwo. (type 3)

In het voorjaar 2024 de volgende data:

• Dinsdag 23 januari 2024: type 1
  • Maandag 12 februari 2024: type 3 (voor onderbouw en in het bijzonder vmbo; maar uiteraard is er veel overlap met havo/vwo)
  • Dinsdag 20 februari 2024: type 3 (voor bovenbouw havo/vwo)
  • Dinsdag 19 maart 2024: type 2
  • Dinsdag 26 maart 2024: type 1

Op de website verder uitleg wat ‘BTC’ is, een gedeelde les (er zullen meer lessen gedeeld worden), beeld en geluid en verwijzingen.

Info: de website en LinkedIn Maarten Müller

Interview

Interview met Peter Liljedahl ter gelegenheid van de lancering van de Nederlandse vertaling van Building Thinking Classrooms

Denkklassen creëren

Nederlandse vertaling bij Bazalt Groep

Leraren vinden het vaak moeilijk om lessen te geven die leerlingen helpen verder te gaan dan uit het hoofd leren en repetitieve berekeningen. In feite kunnen de ‘standaard-lessen’ die we kennen van vrijwel alle klaslokalen, niet-denkend gedrag van leerlingen in de hand werken.

Het boek:

• Beschrijft het wat, het waarom en het hoe van de onderwijspraktijk en staat stil bij veelgestelde vragen van docenten
  • Bevat verslagen over hoe deze onderwijspraktijk het denken kunnen bevorderen door middel van interviews met docenten en leerlingen en voorbeelden van leerlingwerk
  • Biedt concrete taken om mee te beginnen.
  • Biedt 14 praktijkvoorbeelden in vier toolkits die in volgorde kunnen worden toegepast en waarop gedurende het jaar kan worden voortgebouwd.

Constructie-dagen najaar 2023, door Maarten Müller, docent wiskunde

Maarten gaat najaar 2023 een aantal constructiedagen organiseren voor docenten wiskunde. Dat betekent dat we bij elkaar komen en lessen gaan ontwerpen. We zullen dit doen in groepjes van collega’s die aan eenzelfde klas lesgeven. Op die manier kunnen we onze krachten bundelen en samen een heleboel lessen ontwerpen. Op een dag kun je al snel voor bijvoorbeeld 2 hoofdstukken aan lessen ontwerpen, waardoor je echt goed van start kan in één of twee klassen.

Geef je nu op:
Op welk van de volgende data zou jij dit willen: 29 augustus, 5 september, 11 september, 12 september, 19, september, 26 september (locatie Deventer). Laat me weten welke data voor jou uitkomen. Je mag slechts één datum noemen, maar je mag ook meerdere data noemen waar je een voorkeur bij aangeeft. Ik ga dan kijken welke data daadwerkelijk doorgaan.

Het zou heel fijn zijn als je dit nog voor de vakantie kunt doen, want dan kunnen diegenen die dat willen ook echt volgend jaar een mooie start maken vanaf het begin van het jaar of na het eerste hoofdstuk. Als we op meerdere dagen bij elkaar komen, zullen ook de opbrengsten van andere bijeenkomsten met je gedeeld worden.

Praktische zaken:
Kosten: Afhankelijk van het aantal deelnemers, maar ik schat in dat het in de buurt van de 100 euro moet kunnen komen. Meer dan 200 euro zal het sowieso niet zijn.
Locatie: Deventer (of als we weten wie de deelnemers zijn in overleg eventueel een andere plek)
Tijd: Een ochtend, een namiddag of een hele dag (in overleg met de deelnemers)

Info -> Maarten Müller, m.muller [at] marianum.nl (hij kan je ook op een mailing-list plaatsen zodat je op de hoogte blijft)