Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Standaard basisvaardigheden

| PO | VO |

De onderwijsinspectie kijkt sinds ongeveer 2023 met extra aandacht naar ‘basisvaardigheden’, met een aparte standaard in de onderzoekskaders (OP0).

Website inspectie.

Aanpak inspectie

In een position paper van de inspectie (januari 2025) wordt deze aanpak nog eens onderstreept:
“Daarom leggen we er sinds 2023 extra focus op met een aparte onderzoeksstandaard. In deze nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) kijken
we naar het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en burgerschap. Het gaat erom dat op school bewuste keuzes gemaakt worden in het plannen en
uitvoeren van het curriculum over de basisvaardigheden. Vervolgens kijken we of we dit terugzien in de klas. Deze standaard vraagt om grondig onderzoek en leidt ook op veel scholen tot herstelopdrachten.”

In de standaard voor primair onderwijs staat het volgende:
“Voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde is de inhoud van het curriculum ten minste dekkend voor de kerndoelen en werkt het toe naar de referentieniveaus. Het curriculum kent een logisch doorlopende opbouw van doelen en bereidt leerlingen voor op de volgende leerjaren, het vervolgonderwijs en de samenleving. De uitvoering van het curriculum is herkenbaar in de onderwijspraktijk.”

Opmerking vanuit de opleidingen wiskunde/natuurwetenschappen

We nodigen (vanuit ELWIeR/Ecent) inspectie en inspecteurs uit met scholen en opleidingen/opleiders in discussie te gaan hoe de ‘mix’ van kerndoelen, referentieniveaus, en ‘extra aandacht voor basisvaardigheden’ beoordeeld kan worden in de onderwijspraktijk.

De bril waar doorheen gekeken wordt om een beoordeling uit te voeren op dit vlak vraagt veel kennis van de schoolorganisatie en de rol van de schoolleiding, maar bovenal van wat een individuele docent combineert (vanuit de methode, vanuit de eigen vaardigheden) om de lessen vorm te geven. Een accent dat we graag nog uitspreken is het combineren van kerndoelen (uit bijv. r/w, taal, dig.gel. en burgerschap).

Het lijkt ons goed dat er intensief contact is tussen o.a. opleiders, vakexperts en inspectie om de juiste ‘bril’ te krijgen.

ELWIeR en Ecent als één STEM