Functieomschrijving rekencoördinator
Versie voorjaar 2023
Zie Functieomschrijving rekencoördinator (NVORWO)
De rekencoördinator is een leraar primair onderwijs met een (gekwalificeerde) opleiding op het terrein van het reken-wiskundeonderwijs. De rekencoördinator beschikt over specifieke kennis en vaardigheden die hij inzet ten behoeve van de professionalisering van zichzelf en de collega’s met als doel kwaliteitsverbetering van het reken-wiskundeonderwijs.
In algemene zin handelt de rekencoördinator vanuit een positieve reken-wiskundige attitude, werkt planmatig en systematisch, heeft een onderzoekende, reflecterende houding, beschikt over coachingsvaardigheden, stelt hoge verwachtingen en anticipeert op nieuwe ontwikkelingen. Kennis & vaardigheden
Kennis en vaardighedenDe rekencoördinator is professioneel gecijferd:
De rekencoördinator heeft kennis van en inzicht in de vakdidactiek en vakinhoud t.a.v.:
|
Taken en verantwoordelijkhedenDe rekencoördinator ondersteunt directe collega’s (leerkrachten/onderwijsondersteuners) door te informeren, adviseren en professionaliseren middels:
De rekencoördinator ondersteunt management (directie en IB) door te informeren, adviseren en medeverantwoordelijkheid te dragen voor de kwaliteitszorg door:
De ondersteuning heeft betrekking op:
|
De rekencoördinator wordt gefaciliteerd voor het uitvoeren van taken en verantwoordelijkheden. Om kennis en vaardigheden te vergaren en onderhouden neemt de rekencoördinator zelf initiatief voor eigen professionalisering door het volgen van actuele ontwikkelingen, bijhouden van vakliteratuur (bijv. als lid van de NVORWO en het vakblad Volgens Bartjens), bezoeken van scholing (bijv. NRCD, Panama-conferentie) en/of deelname aan netwerken op bestuursniveau, regionaal of landelijk.