Handboek natuurkundedidactiek
Auteurs: Koos Kortland, Ad Mooldijk en Hans Poorthuis |
Inhoudsopgave
1.2 Aard van natuurwetenschap
1.3 Curriculumaccenten en onderwijsdoelen
1.3 Curriculumaccenten en onderwijsdoelen
2.2 Curriculum
2.3 Lessenseries
2.4 Cursorische lessen
2.5 Projectmatige lessen
2.6 Leerstofopbouw
2.7.1 Leren in context
2.7.2 Onderzoekend leren
2.7.3 Probleemstellend leren
2.7.4 Differentiatie
2.7.5 Taalgericht vakonderwijs
2.7.6 Flipping the classroom
2.7.7 Activerende werkvormen
2.7.8 Demonstraties en simulaties
2.7.9 Practica
2.7.10 Gamification
2.7.11 Serious gaming
2.8 Leerdoelen en toetsen
2.3 Lessenseries
2.4 Cursorische lessen
2.5 Projectmatige lessen
2.6 Leerstofopbouw
2.7.1 Leren in context
2.7.2 Onderzoekend leren
2.7.3 Probleemstellend leren
2.7.4 Differentiatie
2.7.5 Taalgericht vakonderwijs
2.7.6 Flipping the classroom
2.7.7 Activerende werkvormen
2.7.8 Demonstraties en simulaties
2.7.9 Practica
2.7.10 Gamification
2.7.11 Serious gaming
2.8 Leerdoelen en toetsen
3.2 Leerlingdenkbeelden
3.3 Leerlingdenkbeelden: het interpretatieprobleem
3.4 Concepten, conceptual change en transfer
3.5.1 Formatieve toetsing en feedback
3.5.2 Drieluiken
3.5.3 Concept maps
3.6.1 Mechanica
3.6.2 Deeltjesmodel
3.3 Leerlingdenkbeelden: het interpretatieprobleem
3.4 Concepten, conceptual change en transfer
3.5.1 Formatieve toetsing en feedback
3.5.2 Drieluiken
3.5.3 Concept maps
3.6.1 Mechanica
3.6.2 Deeltjesmodel
4.2 Domeinspecifieke leerstofopbouw
4.2.1 Mechanica
4.2.2 Energie
4.2.3 Trillingen en golven
4.2.4 Electriciteit en magnetisme
4.2.5 Technische automatsering
4.2.6 Radioactiviteit
4.2.7 Deeltjesfysica
4.2.8 Astrofysica
4.2.9 Geofysica
4.2.10 Biofysica
4.2.11 Quantumwereld
4.2.12 Relativiteitstheorie
4.2.1 Mechanica
4.2.2 Energie
4.2.3 Trillingen en golven
4.2.4 Electriciteit en magnetisme
4.2.5 Technische automatsering
4.2.6 Radioactiviteit
4.2.7 Deeltjesfysica
4.2.8 Astrofysica
4.2.9 Geofysica
4.2.10 Biofysica
4.2.11 Quantumwereld
4.2.12 Relativiteitstheorie
5.2 Probleemoplossen
5.3 Onderzoeken
5.4 Ontwerpen
5.5 Modelleren
5.6 Oordeels- en besluitvorming
5.3 Onderzoeken
5.4 Ontwerpen
5.5 Modelleren
5.6 Oordeels- en besluitvorming
6.2 Wiskunde, scheikunde, biologie en techniek
6.3 NLT, O&O en ANW
6.4 Basisonderwijs
6.5 HBO en WO
6.6 Informele wetenschapseducatie
6.3 NLT, O&O en ANW
6.4 Basisonderwijs
6.5 HBO en WO
6.6 Informele wetenschapseducatie
7.2 Methodekeuze
7.3 Professionalisering
7.4 Vakdidactisch ontwerpen
7.5 Vakdidactisch onderzoeken
7.3 Professionalisering
7.4 Vakdidactisch ontwerpen
7.5 Vakdidactisch onderzoeken