Giraf-reeks – materiaal voor vmbo wiskunde

De Giraf-reeks is een reeks publicaties van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Epsilon Uitgaven, bedoeld voor leerlingen en docenten vmbo en onderbouw havo/vwo.

Giraf Nummer 5 – Plusminus

In dit spel ga je spelenderwijs met positieve en negatieve getallen aan de slag. Auteurs: lerarenopleiding wiskunde van NHL Stenden, onder begeleiding van Paul Durenkamp.

Giraf Nummer 3 – Reken maar

Reken maar. Een doe-boek met stokjes, muntjes en symbolen. Auteurs: Jeanine Daems, Marijke Hassefras-Zuidbroek en Peter Lanser.

Giraf Nummer 4 – Figurenfestival

Je kan met dit kaartspel vijf verschillende activiteiten rondom de eigenschappen van vierhoeken doen. Auteur: Els Franken.

Elke activiteit heeft zijn eigen kleur, de achterkant van de
kaarten doen ook mee! De activiteiten kunnen groepsgewijs, individueel of in tweetallen worden gedaan.

Giraf Nummer 1 – Weet wat je meet

Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Auteur: Marijke Hassefras-Zuidbroek

Giraf Nummer 2 – Cryptografie

Cryptografie

Auteur: Paul Durenkamp

Het doel van dit spel is door middel van sorteren van kaartjes de meetschalen uit de beschrijvende statistiek te leren kennen. Er zijn drie niveaus waarop het spel gespeeld kan worden. Het spel kan door individuele leerlingen worden gespeeld en ook in groepjes. Het spel kan worden uitgebreid door eigen kaartjes/vragen toe te voegen.

Meer informatie

Codes, geheimtaal en cryptografie kom je in het dagelijks leven overal tegen zonder dat jij je er altijd bewust van bent. Het kan een spiekbriefje zijn, maar ook het pinnen van geld of het verzenden van een WhatsApp-berichtje. Veel informatie is tegenwoordig ’versleuteld’, wat betekent dat een ander niet zomaar je berichtje kan lezen.

In dit doeboek staan informatie, opdrachten en puzzels over cryptografie. Je gaat hier vooral veel mee aan de slag door het kraken van codes, het maken van codes en het puzzelen met codes.

Meer informatie

De Giraf-reeks biedt jou deze kans! De Giraf-reeks is een boeken- en spellenreeks door de NVvW, waarbij wiskunde op creatieve, hedendaagse manier wordt aangeboden aan onderbouwleerlingen op het vmbo, havo en vwo.

Er zijn al twee delen verschenen over statistiek en cryptografie en er is behoefte aan een deel dat specifiek vmbo-leerlingen aanspreekt. Het onderwerp mag je zelf bedenken!

Daarom zoeken we: Een creatieve vmbo-wiskundedocent die ook goed kan schrijven!

Wat bieden we jou?

• Dé kans om een eigen boek of spel uit te brengen!
  • Begeleiding in het creatieproces door ervaren collega’s.
  • Een breed publiek door publicatie in bijvoorbeeld Euclides, nieuwsbrieven en op studiedagen.
  • Een kleine financiële auteursvergoeding.

Wie zoeken we?

• Een creatieve docent met ervaring op het vmbo.
  • Een goede schrijver die vmbo-leerlingen weet aan te spreken.
  • Een doorzetter.
  1. Weet wat je meet
  2. Cryptografie
  3. Wiskunde op de helling
  4. Historisch rekenen

Herken jij je in deze omschrijving en wil je graag een boek of spel uitbrengen?
Neem dan contact op met (Desiree van den Bogaart, d.vandenbogaart [at] nvvw.nl)

Paul Durenkamp, p.durenkamp [at] nvvw.nl
Els Franken