WvM Publicatie nr. 7 – Kenmerken van Inquiry-Oriented Instruction
![]() |
Een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs
Nr. 7 over Kuster et al. (2019): Kenmerken van Inquiry-Oriented Instruction |
Koeno Gravemeijer van de Werkgroep Wiskunde voor Morgen schreef er een reflectie bij :
Kuster et al. (2019) ‘The Inquiry-Oriented Instructional Measure’, dat handelt over interactief, probleem-georiënteerd reken-wiskundeonderwijs, waarin de leerlingen, via het oplossen van goed gekozen problemen en het discussieren over oplossingen, zelf reken-wiskundige kennis en inzichten ontwikkelen. De rol van de docent is binnen dit onderwijs cruciaal, want hij of zij moet het leerproces op een indirecte manier sturen. Hoe de docent dit zou moeten doen, is door Kuster cum suis uitgewerkt in een observatie-instrument. Daarmee geven ze ook een operationalisatie van wat er in Inquiry-Oriented Instruction van de docent wordt verwacht.
Volledige tekst:
Achterliggende artikelen
- Kuster, G., Johnson, E., Rupnow, R. and Wilhelm, A. G. (2019). The Inquiry-Oriented Instructional Measure (PDF) International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 5(2), 183–204 doi:10.1007/s40753-019-00089-2.
Over WvM publicaties
In de internationale literatuur op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs staat het specifieke karakter van rekenen en wiskunde centraal. Deze literatuur laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs. In deze reeks wil de werkgroep Wiskunde voor Morgen dit internationale perspectief voor het voetlicht brengen aan de hand van toonaangevende internationale artikelen.