ELWIeR – Weetje – Nr. 6 – De rol van statistiek en data-geletterdheid wordt belangrijker

Dit zijn ‘evidence-informed’ observaties over hoe rekenen-wiskunde-gecijferdheid kan worden ingezet in het onderwijs.
De rol van statistiek en data-geletterdheid wordt belangrijker
Veel dagelijkse routines wordt steeds verder ‘geautomatiseerd’, ondersteund met apps, diagrammen, keuze-menu’s, etc. Dat betekent dat de mens op basis van die informatie beslissingen moet nemen, en dat vraagt oefening van vaardigheden.
In het project OECD – Future of Education and Skills – 2030/2040 werkt men internationaal aan een gezamenlijke visie op deze (en andere) veranderingen. In december 2024 werd een rapport uitgebracht met enkele ‘key messages’, en daar is onderstaande zin de eerste van.
Engelse bron (OECD, 2024):
“Mathematics is central to technological innovation, economic growth, and social cohesion. It is essential in fields like data science and artificial intelligence for developing algorithms, statistics, and pattern recognition. Additionally, the modern mathematics curriculum is increasingly emphasizing statistics, data literacy, and digital literacy, reflecting their importance in our data driven and technologically rich societies.”
Natuurlijk zijn we in Nederland al volop bezig met deze veranderingen (zie de kerndoelen, etc.). Het is goed om deze ontwikkelingen ook in internationaal perspectief te beschouwen.
Bron: OECD (2024). An evolution of mathematics curriculum. Where it was, where it stands and where it is going (PDF) (pp. 166). Paris: OECD Publishing.
Lees ook meer op Mathematics and data eduction.
Verwijzingen
- Center for Curriculum Redesign (Australia, global non profit organisation)
- Mathematical Futures Project (UK, Royal Society)
- Computer-based Maths (USA, Wolfram)