Expertisenetwerk Bèta Onderwijs

Leidraad Voorbereidend reken-wiskundeonderwijs in groep 1 en 2

| PO |

Deze leidraad ondersteunt leerkrachten in groep 1-2 bij het vormgeven van reken-wiskundeonderwijs aan kleuters. De kennis in deze leidraad is gebaseerd op internationale wetenschappelijke inzichten. Op basis van deze literatuur beschrijven we wat je als leerkracht kunt doen om de reken-wiskundeontwikkeling van kleuters te stimuleren.

Aanbevelingen

  1. Begeleid spontaan spel en geef instructie aan kleuters
  2. Sluit aan bij de voorkennis en belevingswereld van kleuters
  3. Bevorder begripsvorming van kleuters door concrete materialen, beweging en gebaren te gebruiken
  4. Versterk rekentaal en benut voorlezen bij het leren van rekenen-wiskunde
  5. Gebruik digitale leermiddelen ter ondersteuning van het reguliere reken-wiskundeaanbod

Verwijzingen

  • Van Luit, H., Schoevers, E., Keijzer, R., De Krosse, J. and Wiekema, L. (2025). Leidraad Betekenisvol en doelgericht rekenwiskundeonderwijs in groep 1-2 (PDF), Effectieve aanpakken in het reken-wiskundeonderwijs. Weten wat werkt en waarom (pp. 66). Den Haag: NRO, Onderwijskennis.
  • Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs in groep 3-8 (10.1)
  • Werken aan rekenen en gecijferdheid in het mbo (11.7)
  • Onderwijskennis

ELWIeR en Ecent als één STEM