Leidraad Voorbereidend reken-wiskundeonderwijs in groep 1 en 2
| PO |

Deze leidraad ondersteunt leerkrachten in groep 1-2 bij het vormgeven van reken-wiskundeonderwijs aan kleuters. De kennis in deze leidraad is gebaseerd op internationale wetenschappelijke inzichten. Op basis van deze literatuur beschrijven we wat je als leerkracht kunt doen om de reken-wiskundeontwikkeling van kleuters te stimuleren.
Aanbevelingen
- Begeleid spontaan spel en geef instructie aan kleuters
- Sluit aan bij de voorkennis en belevingswereld van kleuters
- Bevorder begripsvorming van kleuters door concrete materialen, beweging en gebaren te gebruiken
- Versterk rekentaal en benut voorlezen bij het leren van rekenen-wiskunde
- Gebruik digitale leermiddelen ter ondersteuning van het reguliere reken-wiskundeaanbod
Verwijzingen
- Van Luit, H., Schoevers, E., Keijzer, R., De Krosse, J. and Wiekema, L. (2025). Leidraad Betekenisvol en doelgericht rekenwiskundeonderwijs in groep 1-2 (PDF), Effectieve aanpakken in het reken-wiskundeonderwijs. Weten wat werkt en waarom (pp. 66). Den Haag: NRO, Onderwijskennis.
- Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs in groep 3-8 (10.1)
- Werken aan rekenen en gecijferdheid in het mbo (11.7)
- Onderwijskennis