EXO in Actie: Beheersbaar maken van het profielwerkstuk
Nieuw in het natuurkunde examenprogramma vanaf 1991 (het ‘WEN’-programma) was de experimentele opdracht (EXO) van leerlingen. Hoewel verplicht, werd de EXO in 1994 op hooguit 20-30 procent van de scholen uitgevoerd. Lessen uit het verleden voor wie over het profielwerkstuk nadenkt.
Het is begrijpelijk dat veel docenten opzien tegen de EXO. Begeleiding van zo’n opdracht creëert veel onzekerheden. Leerlingen kiezen onderwerpen waar de docent niet in thuis is, hoe moet je die begeleiden, hoe geef je cijfers, vooral als leerlingen in paren werken, enz. In de praktijk blijkt dat men heel voorzichtig kan beginnen en dat randvoorwaarden zo aan te passen zijn dat de EXO beheersbaar wordt voor de docent.
Lees hieronder het volledige NVOX artikel.
Het hele artikel
- Download: Berg, E. van den, et al. (1994). EXO in Aktie: Het beheersbaar maken van EXO. NVOX, 20(4), 150-152