Lectoraat Wiskundig en analytisch vermogen van professionals
Kees Hoogland is per 1 september 2020 aangesteld als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals. Kees is nationaal en internationaal actief in rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid in voorschoolse educatie, po, vo, mbo, hbo en volwasseneneducatie.
Sinds mei 2023 is Lonneke Boels waarnemend lector. Zij is gepromoveerd op de didactiek van statistiek en is nationaal en internationaal actief in wiskunde, statistiek, rekenen en gecijferdheid voor professionals en burgers. Ze bekijkt hoe de vermogens die in de praktijk nodig zijn, kunnen worden vertaald naar onderwijs in po, vo, mbo, hbo en volwasseneneducatie. |
Kees Hoogland vertelt: “Mijn fascinatie is hoe individuen handelen en beslissen bij het oplossen van kwantitatieve problemen in de complexiteit van beroepssituaties en het dagelijks leven. Wiskunde, rekenen en statistiek spelen in vele facetten van de beroepspraktijk een rol. We komen deze disciplines dan ook tegen in zeker 190 cursussen binnen Hogeschool Utrecht. Aankomende professionals hebben in samenhang met andere competenties ook wiskundig en analytisch vermogen nodig om goed te functioneren in de complexe beroepspraktijk waarin zij komen te werken. Of het nu gaat over “health numeracy”, “financial literacy”, “computational thinking” of de ontwikkeling van rekenwiskundig denken bij basisschoolleerlingen: vele professionals leunen sterk op wiskundig en analytisch vermogen.”
Lectoraat Wiskundig en analytisch vermogen van professionals is gesitueerd in het kenniscentrum Leren en Innoveren. Wil je meer weten of heb je interesse om samen te werken? Neem contact op met Kees Hoogland via kees.hoogland@hu.nl.
Het onderzoek van het lectoraat zal ook bijdragen aan een meer toekomstgerichte invulling van rekenvaardigheid in het funderend onderwijs, zodat deze meer toegespitst is op de hedendaagse ontwikkelingen in de maatschappij. Op deze manier levert het lectoraat een bijdrage aan een doorlopende ontwikkeling van kind tot gecijferde volwassene die met zelfvertrouwen de kwantitatieve aspecten van de samenleving tegemoet treedt als beroepsbeoefenaar en als burger.
14.45 – 16.45 uur openbare les
16.45 – 17.15 uur online gesprekstafels
Het lectoraat is ondergebracht bij het Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht.
Hoofddocenten: |
Openbare les 2018: Hoofd in de wolken, voeten op de vloer
Op 11 oktober 2018 sprak Paul Drijvers deze rede uit met als ondertitel: “Praktijkgericht onderzoek naar wiskundig denken in ict-rijk reken-wiskundeonderwijs”.
Deze openbare les is onderdeel van de derde editie van de conferentie onderwijs meets onderzoek, die zich richt op de dialoog tussen docenten rekenen-wiskunde en onderzoekers van reken-wiskundeonderwijs. |
Programma
15.00 uur | Opening door dr. ir. Anton Franken MBA, lid College van Bestuur Uitreiking lectorenpenning door prof. dr. Elly de Bruijn |
15.20 uur | Openbare Les door prof. dr. Paul Drijvers. Zie ook deze publicatie |
15.50 uur | Co-referaat door drs. Desiree van den Bogaart namens de NVvW |