Training: Lessen over spiegelen

Het EWTNH geeft trainingen over W&T aan PABO-opleiders en leerkrachten. Hieronder de leerdoelen en enkele beschrijvingen die bij de training over spiegelen gebruikt worden. Ook materiaal voor leerlingen en leerkrachten kan hier worden gedownload.

Leerdoelen voor leraren

Leraren leren over:

1. Leraren leren enkele basisbegrippen over licht zoals rechtlijnige voortplanting, oneindige voortplanting (sterren), terugkaatsing van papier en spiegels, lichtintensiteit en leren ook over enkele misconcepties op dat gebied zoals het radar idee van “zien” en zien in donker.
  2. Leraren maken kennis met W&T activiteiten voor groep 1 – 4 (leeftijd 4 – 8)
  3. Leraren doen nog meer ervaring op met het operationaliseren van onderzoeksvragen, het opzetten van experimenten en het voorspellen van het resultaat ervan.
  4. Leraren maken kennis met het gebruik van sensoren als ICT toepassing binnen het onderwijs (hier alleen demonstratie, in sessie 5 zelf gebruiken)
  5. Leraren maken kennis met het Lesplan-discussieformulier en zij denken na over hun opvattingen t.a.v. W&T gerelateerd aan hun eigen schoolsituatie.

Leerdoelen voor leerlingen

Leerlingen leren over:

1. Leerlingen ontdekken allerlei spiegelverschijnselen in hun omgeving
  2. Leerlingen formuleren ontdekkingen en communiceren die naar elkaar in taal en gebaar
  3. Leerlingen oefenen op speelse wijze met ruimtelijke relaties en symmetrieën
  4. Leerlingen raken geïnteresseerd in spiegelverschijnselen

Documenten

Leskisten over Spiegelen

Het materiaal wordt gemaakt door Welmoet Damsma, Ed van den Berg en Gerda Manneveld, onderwijsontwikkelaars bij AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam. Welmoet Damsma, Ed van den Berg en Gerda Manneveld ontwikkeld deze materialen in het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie van Noord-Holland, in het kader van het programma VTB-Pro.