Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Conferentie 2025 – Educating the Educators – een verslag

Μay 8 – 9, 2025, Limassol, Cyprus icse.eu/educating-the-educators

Conference tracks:

  • Diversity in STEM
  • STEM Education in the Digital Era
  • Interdisciplinarity in STEM Education
  • Sustainability and STEM Education
May 8th to May 9th, 2025, Limassol, Cyprus, STEM education. Ongeveer 120 lerarenopleiders, vakexperts, e.a. uit het gebied van STEM verzamelden zich gedurende twee dagen in Limassol.

Algemeen

De conferentie was zowel een afsluiting van een Europees project ICSE Academy, als een bredere conferentie waar veel aandacht is voor het ondersteunen van de ondersteuners bij STEM-onderwijs. Een en ander georganiseerd door ICSE. Vanuit Nederland werd deze conferentie bezocht door: Monica Wijers, Michiel Doorman, Floor Kamphorst (maar dan vanuit Noorwegen, NTNU) en Vincent Jonker.

Sterk aan deze conferentie:

  • De ‘lessons learned’ van internationale samenwerking w.b. gezamenlijk opleidings- en nascholingsaanbod. 1. Het helpt de direct betrokkenen in hun professionaliteit als opleider en nascholer; 2. Er is nog een wereld te winnen als het gaat om Europese afspraken (interpretatie en samenwerking van ECTS, micro-credentials, e.d.) maar er zijn goede voorbeelden; 3. Docenten met een ‘extra ambitie’ kunnen in deze samenwerking groeien; 4. Europese samenwerkingsverbanden als Scientix, E-twinning, ICSE, STEM Alliance e.a. bewegen naar elkaar toe w.b. STEM education ondersteuning.
  • Goede voorbeelden uit STEM education waar de samenwerking tussen onderwijs en ‘buitenschools’ goed zijn vormgegeven (Open Schooling)

Plenair – Hilda Borko – Stanford – The ‘learning to facilitate’ framework

Hilda Borko vertelde in haar bijdrage over de ervaringen van cset.stanford.edu/problem-solving-cycle-and-teacher-leadership-preparation. Een voorbeeld dat ze met korte video’s liet zien is een aanpak waarbij discussies binnen een school – of een groep scholen – over STEM (inhoud en beleid) worden begeleid door 1 of 2 mensen die video’s maken van lessen en gesprekken, en daar weer elementen uit halen om met de groep te delen en vragen over te stellen.
Op die manier kan een groep van betrokkenen (docenten, ondersteuning, schoolleiding) gericht op en met elkaar reflecteren en daar van leren.

  • Selecting (task) – who, what & goals. 4 pedagogies of facilitator preparation
  • Representing the practices for carrying out the task (bijv. video van een les of iets anders)
  • Unpacking the representation -> is een soort napraten waarbij je probeert helder te krijgen, wat de bedoeling was, wie wat deed, hoe ze hadden voorbereid en wat er gebeurde etc.
  • Approximating the practices (grain size, modality, scaffolds etc.) Bijv. facilitators spelen het na met andere facilitators
  • Unpacking the approximated practices -> een soort terugblik, wat is er gebeurd? Praise, Question, Polish

Deze groep van Stanford werkt overigens internationaal samen met o.a. Susanne Prediger, Duitsland, DZLM.

de gedachte kwam op dat we iets zouden kunnen met een dergelijk framework bij de NL-discussie over het ondersteunen van de ondersteuners : Werkpakket 3 van Expertisepunt rekenen-wiskunde.

Plenair – Jonathan Osborne – Stanford – Misinformation and STEM

Jonathan Osborne.

Een zeer actueel probleem in STEM education is hoe om te gaan met informatie/data. Jonathan concentreerde zich in zijn toelichting op websites en online bronnen en hoe je studenten (in de lerarenopleiding, etc.) vaardig kan maken. Hij noemde enkele hele concrete strategieën:

  • Strategy 1 – lateral reading (leave the website) -> Dus: probeer informatie over die website/bron te krijgen door er informatie over op te vragen op andere plekken
  • Strategy 2 – click restraint (wacht met klikken) -> Laat de totale structuur op je inwerken en kijk naar de opbouw, de boodschap, gebruikte bronnen, etc.
  • Strategy 3 – using Wikipedia wisselt/groeit -> Jonathan gaf aan dat er koudwatervrees is w.b. gebruik Wikipedia in het onderwijs maar dat het zin heeft studenten er vertrouwd mee te laten worden

Verwijzingen

  • Osborne, J., Pimentel, D., Alberts, B., Allchin, D., Barzilai, S., Bergstrom, C., Coffey, J., Donovan, B., Kivinen, K., A., K. and Wineburg, S. (2022). Science Education in an Age of Misinformation (PDF) (pp. 51).
  • Zie ook onderzoek naar scientificargumentation.stanford.edu/

Verslag

Dit onderwerp ‘Teacher Mobility’ kreeg aandacht op de tweede dag van de conferentie met een paneldiscussie en de ‘world-cafe’-werkvorm (aan tafels staan en dan tips en vragen verzamelen).

Waarom mobility? Door met collega’s uit verschillende landen te werken aan thema’s als duurzaamheid, klimaatverandering en diversiteit, krijg je een rijker en actueler beeld van problemen en aanpakken. Ook wordt gewaardeerd om schoolsystemen en manieren van examineren uit te wisselen.

Belangrijke uitkomsten waren:

  • Zorg voor een variëteit in het aanbod. Summer schools zijn aantrekkelijk, omdat je echt bij elkaar zit. Gebruik deze als start van samenwerking, het is belangrijk fysiek te beginnen en daarna kan er ook meer online
  • Jonge docenten hebben vaak ook jonge gezinnen en dan worden ze minder mobiel, dus dan neemt deelname aan internationale ontmoetingen af. Ontwikkel daarom aanbod waarin het gezin mee kan, een eigen vakantie heeft, maar ook deels kan participeren in het programma met eigen – op kinderen gerichte – activiteiten
  • Uitdagingen hebben te maken met financiering en erkenning van activiteiten. Micro-credentials lijken een oplossing te bieden, maar in lang niet alle landen (zoals Nederland) wordt dergelijke professionaliseringb gestimuleerd. In sommige landen hebben scholen experts op bepaalde gebieden, en daar is dan ook de mogelijkheid om een internationaal expert te benoemen die weet van mogelijke samenwerkingen en manieren om mobiliteit te organiseren en te financieren.
  • Tot slot werd ook de uitdaging rond taal benoemd. Een oplossing is om te zorgen voor koppels, waarbij de ene de ander kan ondersteunen, of het gebruik van technologische hulpmiddelen.

Aankondiging

In the conference there will be a policy round table. The topic of the round table will be Teacher Mobility in STEM Education in Europe. This round table follows up from two online round tables that were part of the ICSE Academy and aims to bring together key stakeholders from the education sector, government, academia, and industry to discuss the critical issue of teacher mobility in STEM education. The purpose of the round table is to explore the current state of STEM Teacher mobility in Europe, challenges and opportunities associated with enhancing teacher mobility to improve STEM education outcomes, and policy recommendations and supports. Participants will engage in a collaborative dialogue to identify policy recommendations and practical strategies that can facilitate greater mobility and professional growth for STEM educators. The round table will also consider the impact of teacher mobility on student achievement, teacher retention, and the broader STEM education landscape. During the Round table we aim to discuss the following questions:

  • Current State of STEM Teacher Mobility:
    • What is the current state of teacher mobility in STEM education within and across different EU countries?
    • How do existing policies support or hinder teacher mobility in STEM education in Europe?
  • Challenges and Barriers:
    • What are the primary challenges and barriers to teacher mobility in STEM education?
    • How do factors such as certification requirements, funding, and administrative support impact teacher mobility in STEM Education in Europe?
  • Impact on STEM Education:
    • How does teacher mobility affect the quality of STEM education and student outcomes?
    • What are the implications of limited mobility for teacher professional development and retention?
  • Policy and Institutional Support:
    • What policy measures can be implemented to facilitate greater mobility for STEM teachers in Europe?
    • How can schools, districts, and higher education institutions support and incentivize STEM teacher mobility?
  • Innovative Solutions and Best Practices:
    • Are there successful models or best practices from other regions or countries that can be adapted to improve teacher mobility in STEM education?
    • What role can technology and digital platforms play in supporting teacher mobility and professional collaboration?
Target Audience:

Whether you’re a teacher educator, researcher, policymaker, or educator in the fields of math and science, ETE 2025 has something for you! We welcome individuals dedicated to enhancing STEM education and fostering positive change in classrooms worldwide.

Special Program for Teachers:

At ETE V we’re thrilled to announce a specialized program designed exclusively for teachers. Join us for interactive workshops, insightful presentations, and networking opportunities tailored to elevate your teaching practice and inspire innovation in the classroom.

Call for Proposals:

The official Call for Proposals for ETE 2025 will be published in the summer of 2024. Don’t miss your chance to share your expertise, contribute to the conversation, and shape the future of STEM education!

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM