Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs
Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen.
U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. |
Oproep
Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in hoog tempo verandert en steeds meer reken-wiskundige taken door computers worden overgenomen, werken deze veranderingen nauwelijks door in het reken-wiskundeonderwijs.
De werkgroep Wiskunde voor Morgen heeft een voorstel geschreven voor het aanpassen van de doelen van het funderend onderwijs (po, vmbo en onderbouw havo/vwo). De notitie is bedoeld als katalysator voor een brede discussie over reken-wiskundeonderwijs dat leerlingen voorbereidt op participatie in de maatschappij van nu en morgen.
U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl.
10 aanbevelingen
We laten hier alvast tien aanbevelingen zien uit dit boekje.
1 |
Modelleren en het gebruiken van modellen
Nu apparaten veel van het uitvoerende werk overnemen moet er in |
2 |
Globaal rekenen en kwalitatief wiskundig redeneren
Wanneer we het rekenwerk aan apparaten overlaten moeten we kunnen |
3 |
Begrijpen; doorgaande leerlijnen gericht op inzicht
In meer algemene zin is een verschuiving nodig van het leren van |
4 |
Inperking
De beschikbaarheid van apparaten maakt pen-en-papier-procedures |
5 |
Statistiek
De toenemende digitalisering van informatie maakt dat statistiek en |
6 |
Variabelen en functies
In de modellen waar computers mee werken gaat het altijd om de samenhang |
7 |
Algoritmiseren en computational thinking
De omgang met computers veronderstelt ook een zeker begrip van |
8 |
Meten en meetkunde
Digitalisering van informatie impliceert dat steeds meer fenomenen |
9 |
21st century skills
De roep om 21st century skills onderstreept het belang van activiteiten |
10 |
Digitale tools
Het gebruik van digitaal gereedschap dient aandacht te krijgen in het |