Probleemoplossen
Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. |
Definitie
Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding van belang. Over het algemeen kunnen bij probleemoplossen een aantal fasen worden onderscheiden:
- beschrijf het probleem;
- maak een plan om het probleem op te lossen;
- los het probleem op;
- blik terug op wat je precies gedaan hebt.
De vier bolletjes
|
De vier pijltjes
|
Integrale aandacht voor ‘wiskundig denken’
In zekere zin is het nadenken over probleemoplossen (in relatie tot wiskundeonderwijs) ook een poging om naast de aandacht voor de reken-wiskundige handeling ook meer aandacht te krijgen (in en buiten de wiskundeles) voor denkactiviteiten.
Zie ook het werk van o.a. Paul Drijvers (Drijvers, 2018) op dit vlak.
Geschiedenis van het denken over probleemoplossen (in relatie tot wiskundeonderwijs)
Hieronder laten we enkele grafische representaties zien die het (wiskundig) probleemoplossen samenvatten in enkele ‘stappen’. Bij al deze modellen geldt dat de volgorde van de stappen en de samenhang van de stappen minder vastligt dan de plaatjes suggereren. Het denken over probleemoplossen kent een lange geschiedenis, langer dan we hier nu schetsen. Eerder werk werd al uitgevoerd door o.a. Schoenfeld (1987 en 1992) en Freudenthal (1983).
2002 – Verschaffel, Greer en De Korte
Everyday knowledge and mathematical modeling of school word problems, p. 258 (Verschaffel et al, 2002).
2003 – Pisa
The PISA 2003 Assessment Framework. Paris: OECD.
2009 – Blum
Blum, W. and Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application
2015 – Pisa modeling cycle
PISA 2015 draft mathematics framework. Paris: OECD.
Vertaald door Kees Hoogland
2015 – Syllabus rekenen cvte
Syllabus rekenen 2f en 3f vo en mbo. Utrecht: College voor Toetsen en Examens.
- (2003). The PISA 2003 Assessment Framework (PDF). Paris: OECD.
- (2013). PISA 2015 draft mathematics framework (PDF). Paris: OECD.
- (2015). Syllabus rekenen 2f en 3f vo en mbo (PDF). Utrecht: College voor Toetsen en Examens.
- Blomhøj, M. and Jensen, T. H. (2003). Developing mathematical modelling competence: conceptual clarification and educational planning (PDF) Teaching Mathematics and its Applications, 22(3), 123-139. 10.1093/teamat/22.3.123
- Blum, W. and Niss, M. (1991). Applied Mathematical Problem Solving, Modelling, Applications, and Links to Other Subjects: State, Trends and Issues in Mathematics Instruction (PDF) Educational Studies in Mathematics, 22(1), 37-68
- Blum, W. and Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? (PDF) Journal of Mathematical Modelling and Application, 1, 45-58
- Drijvers, P. (2018). Hoofd in de wolken, voeten op de vloer. Praktijkgericht onderzoek naar wiskundig denken in ict-rijk reken-wiskundeonderwijs (PDF). Utrecht: Hogeschool Utrecht.
- Freudenthal, H. (1983). Heuristiek en heuristieken (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 2(4), 63-66. .
- Schoenfeld, A. H. (1987). Pólya, Problem Solving, and Education (PDF) Mathematics Magazine, 60(5), 283-291. doi:10.1080/0025570X.1987.11977325 .
- Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition, and sense making mathematics (PDF). In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching (pp. 334-370). New York: MacMillan.
- Van Streun, A. (2014). Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten.
- Verschaffel, L., Greer, B. and De Corte, E. (2002). Everyday knowledge and mathematical modeling of school word problems. In K. Gravemeijer, R. Lehrer, B. Van Oers and L. Verschaffel (Eds.), Symbolizing, Modeling and Tool Use in Mathematics Education (pp. 257-277): Springer.