Aandacht voor NLT specifieke competenties: RUG
Hoeveel aandacht is er voor NLT specifieke competenties in de opleiding van Rijksuniversiteit Groningen (RUG)? Dat vindt u in het onderstaande inventarisatieoverzicht. Deze inventarisatie is gemaakt op 18 januari 2013. De contactpersoon was Jan Apotheker.
Competentie 3: Vakinhoudelijk en didactisch competent
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Samenstellen schoolcurriculum en onderwijsmateriaal | Vakdidactiek 2 | Boek: Loughran J.J., Berry A.K., Mulhall P. (2012). Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge, Sense Publishers, The Netherlands
Zelfgeschreven materiaal: |
Inhoudelijk bekwaam | Alleen via studiestijgers | Zie bijv.: – Deel 1 Ryan – Deel 2 Ryan |
Onderwijsuitvoering | Basiscursus, vakdidactiek 1 en vakdidactiek 2, nascholing | – Boek teaching secondary school science sluit erg aan bij de vernieuwing – College ‘Basiscursus werkvormen’ – Cursus ‘Stappen in lesontwerp’ |
Competentie 4: Organisatorisch competent
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Informatie en materiaal | Studenten moeten zelf materiaal ontwerpen in vakdidactiek 2 | – Boek Loughran et al (2012) – College ‘Basiscursus werkvormen’ – Cursus ‘Stappen in lesontwerp’ |
Onderwijsorganisatie | – |
Competentie 5: Competent in het samenwerken met collega’s
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Samenwerken in een multidisciplinair team | In het vakonderzoek kan dit naar voren komen |
Competentie 6: Competent in het samenwerken met de omgeving
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Zicht op bètastudies en beroepen | Incidenteel | |
Samenwerking met partners buiten school | Incidenteel |
Competentie 7: Competent in reflectie en ontwikkeling
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Actualisering en vernieuwing | Verdieping vakdidactiek |