Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

ProSTEM Teacher Academy

Europees project ‘ICSE Academy – European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers’

Erasmus+

1 juni 2022 tot 1 juni 2025

Kern van het project

Het bèta/STEM onderwijs (wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde, informatica, NLT) in Europa heeft behoefte aan bekwame leraren. De lerarenopleidingen zijn hierin een belangrijke schakel, maar ook de zittende docent hebben behoefte aan bij- en nascholing.

In deze ‘ICSE Teacher Academy’ zal een Europees netwerk voor permanente professionele ontwikkeling op het gebied van bèta/STEM worden opgezet en onderhouden, in aansluiting op al aanwezige activiteiten van ICSE.

Drie centrale doelen:

  1. Bouwen van de ICSE Academy, samen met nascholers en lerarenopleiders in de partnerlanden
  2. Ontwerpen en aanbieden van effectieve (na)scholing voor STEM-docenten (po, vo, mbo)
  3. Verduurzamen van de ICSE Academy en het aanbod, samen met beleidsmakers
Concrete activiteiten
  • Europese webinars over belangrijke bèta/STEM onderwerpen (in eigen taal en ook in engels)
  • Zomercursussen (deze zijn in principe in het engels)
Voor een student van de lerarenopleiding

In de zomers van 2022, 2023 en 2024 kunnen studenten van de lerarenopleiding op kosten van het project deelnemen aan een zomercursus.

Overigens staan deze zomercursussen open voor anderen (maar dan op eigen kosten).

Voor een bèta/STEM-docent (wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde, informatica, NLT)

Vanuit vier zogenaamde ‘partnerscholen’ zullen docenten participeren in zowel de zomercursussen als in de webinars.

Summerschool 2022

The Utrecht Summerschool is a joint initiative of Utrecht University, HU and HKU. The Freudenthal Institute takes care of a special program for mathematics education.

The core of this project Consortium will gather 13 full project partners from 13 European countries, all of them recognized STEM ITE and CPD providers. These 13 full partners constitute the ICSE Academy.
To maximize the potential to develop and test new means for effective, accessible, and transferable professional learning opportunities, the ICSE Academy, furthermore involves (at least) 5 model schools per country which serve as training model schools with a clear commitment to the project (as associated partners).

The main intention behind the committed model schools is that this allows the partnership to work very closely with these schools (and their STEM teachers) and forming strong bonds between ITE/CPD research (higher Education partners), provision (STEM ITE/CPD partners) and practice (schools) in each partner country. These close bonds specifically contribute to work on needs-feasibility-aligned ITE/CPD formats, as it allows to start off from analysing teachers’ needs, involve teachers in the development and testing of professional learning activities and receive their feedback on activities to improve them and ensure their effectiveness, accessibility and transferability. Thus, the role of model schools and their STEM teachers committed to the project are essential for the successful provision of meaningful results.

For effectively implementing change in STEM education, cooperation with policy makers is imperative. The ICSE Academy will therefore also be supported through educational authorities in each country (linked to the project as associated partners), a teacher association and a STEM education network. Their role will be to communicate ITE/CPD needs from policy perspectives top-down (and thus complement the bottom-up needs orientation resulting from needs communicated by the model schools), share knowledge on conditions of national ITE/CPD systems (regulations, obligations, requirements, etc.) and provide their opinion on the policy-relevant results (outlook on European STEM ITE/CPD formats and policy papers).

Doel regeling EU: Europese partnerschappen van aanbieders van lerarenopleidingen creëren om Erasmus+ Teacher Academies op poten te zetten die een Europese en internationale kijk zullen bieden op lerarenopleidingen. In deze Teacher Academies zal een belangrijke rol zijn weggelegd voor meertaligheid en culturele diversiteit, worden lerarenopleidingen ontwikkeld overeenkomstig de EU-beleidsprioriteiten op het gebied van onderwijs en wordt een bijdrage geleverd aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de Europese onderwijsruimte.
  • Goois Lyceum
  • Lyceum Ypenburg
  • Hogeschool van Amsterdam
  • ’t Rijks, Bergen op Zoom
  • Saba Comprehensive School
  • Terra, Winsum
Country Education Partner Policy Partner
Germany University of Education Freiburg (PHFR) Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung (ZSL), a Landesoberbehörde (state authority) of the Ministry of Culture, Youth and Sports
Lithuania Vilnius University (VU) Ministry of Education, Science and Sport of the Republic of Lithuania (ŠMSM)
Portugal University of Lisbon (ULIS) Directorate-General for Education (DGE) of the Ministry of Education
Turkey Hacettepe University (HU) Ministry of National Education (MoNE)
Spain University of Jaen (UJA) Conselleria d’ Educació, Investigació, Cultura i Esport (CEFIRE)
The Netherlands Utrecht University (UU) VOHO Netwerken, a network trusted by the ministry of education
Eerder werd de naam ‘Teacher Academy’ in Nederland al gebruikt in het kader van een project van het Platform Beta Techniek.

Om (toekomstige) docenten in de bèta- en technische vakken in staat te stellen een betere verbinding te leggen tussen het schoolvak en de beroepspraktijk, is er vanuit het landelijke programma bèta/STEM Teacher Academy (o.a. Platform Bèta Techniek) ingezet op het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven. Een van de onderdelen hierin was het opnemen van bedrijfsoriëntatie en -stages in het curriculum van de tweedegraads lerarenopleidingen.

  • Het schooljaar 2014-2015 gold als pilot.
  • In de jaren 2015-2017 is eea verder uitgebouwd

Het programma bèta/STEM Teacher Academy levert een bijdrage aan de ambitie om (toekomstige) bètatechniekdocenten in het voortgezet onderwijs up-to-date te houden, zodat zij technologische veranderingen kunnen opnemen binnen hun onderwijs en hierdoor hun leerlingen contextrijk les kunnen geven. bèta/STEM Teacher Academy stelt (aankomende) docenten in staat te werken aan hun professionalisering, met de daaruit voortvloeiende positieve gevolgen voor het onderwijs en voor de leerlingen, namelijk:

  • De docent raakt geïnspireerd(er) over zijn/haar eigen vakgebied, wat bijdraagt aan inspirerende lessen.
  • De docent is op de hoogte van de meest actuele kennis uit het bedrijfsleven en kan daardoor op een goede manier overbrengen aan leerlingen wat de beroeps- en opleidingsmogelijkheden zijn (LOB).
  • Het draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het beroep van docent.

Het programma bèta/STEM Teacher Academy is een ontwikkelprogramma dat met vijf programmalijnen de samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven versterkt. Voor de uitvoering van deze programmalijnen is gekozen voor een regionale aanpak: in de regio komen de lerarenopleiding, de docenten op school en het bedrijfsleven immers samen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bestaande (regionale) netwerken, namelijk:

  • Regionale VO-HO netwerken (havo/vwo);
  • Toptechniek in Bedrijf-regio’s (vmbo-mbo) / MTech-scholen;
  • de tweedegraads lerarenopleidingen;
  • NWO-onderzoeksinstituten.

De Teacher Academy bestaat uit vijf lijnen, te weten:
1. BedrijfsDOTs
2. Cursus Bètaberoepen in de Les
3. Leraar in Bedrijf
4. Leraar in Onderzoek
5. Bedrijfsstages Lerarenopleiding

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM