Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde
Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met een analyse van Nederlandse syllabi en examenopgaven voor wiskunde en voor de natuurwetenschappelijke vakken werken ze ideeën uit die literatuur uit in enkele verbetersuggesties. Zoals: wees alert op de aard van een formule, staat die bijvoorbeeld voor een definitie, of voor een natuurwet, of geeft hij een experimenteel vastgesteld verband aan?
Het onderzoek en de verbetersuggesties zijn van belang voor ontwikkelaars: van examenprogramma’s, syllabi, examenopgaven en lesmateriaal. Maar ze kunnen ook leraren en opleiders alert maken op kansen (en valkuilen) bij situaties waar wiskundige formules een rol spelen in een natuurwetenschappelijke context.
De publicatie is, in een langere en een kortere versie, te vinden op de NVOX-website.
Harrie Eijkelhof, Peter Kop. Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde: stand van zaken, internationale literatuur en lessuggesties. NVOX, april 2024. 11-13. |