Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Reken-wiskundige vaardigheid

| PO | VO | MBO |

Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten

Engelse term: Five strands of mathematical proficiency

Toelichting

Wiskundige houding Productive disposition
Procedurele vlotheid Procedural fluency
Conceptueel inzicht Conceptual understanding
Adaptief redeneren Adaptive reasoning
Strategisch vermogen Strategic competence
Een van de bedenkers van dit model: Jeremy Kilpatrick

Bron: Adding it Up, 2001

Verwijzingen

  • Kilpatrick, J. and Swafford, J. (Eds.). (2002). Helping Children Learn Mathematics (PDF). Washington D.C.: National Academy Press
  • Kilpatrick, J., Swafford, J. and Findell, B. (2001). Adding it Up. Helping Children Learn Mathematics. Washington DC, USA: National Academies Press
  • Kilpatrick, J. (2001). Understanding mathematical literacy: The contribution of research (PDF) Educational Studies in Mathematics, 47(1), 101-116. doi:10.1023/A:1017973827514

Zie ook Probleemoplossen en Gecijferdheid.

ELWIeR en Ecent als één STEM