PARRISE-project
Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education
Europees project |
|
Verwijzingen
- www.parrise.eu
- Socio-Scientific Inquiry Based Learning (SSIBL), beschrijving van deze benadering
- Science & Society in Education (Special Issue of the School Science Review)
PARRISE staat voor ‘Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education’ en legt de link tussen wetenschap en de maatschappij in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het doel van PARRISE is om best practices te verzamelen en uit te wisselen binnen Europa, en om lesmaterialen te ontwikkelen voor leraren die hen kunnen helpen om leerlingen op te leiden tot kritische wereldburgers. Het consortium bestaat uit 18 organisaties van 11 Europese landen.
2014-2016
Vanuit Nederland participeert de Universiteit Utrecht, de Stichting Universiteit voor Humanistiek en het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
- Afsluitende conferentie in 2017 (Dublin)
- PARRISE werd vanuit het Freudenthal Instituut geleid door Christine Knippels en Frans van Dam
- www.parrise.eu
- Minner, D. D., Levy, A. J., & Century, J. (2010). Inquiry-based science instruction-what is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of research in science teaching, 47(4), 474-496.
- Peeters, M., Arntz, K., & Mourad, L. (2014). Intrinsieke motivatie en onderzoekend leren. Mensenkinderen. , 144, 22-24.
- Van Baren-Nawrocka, J., Dekker, S. & Peeters, M. (red.) (2016). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het oog. Nijmegen: Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.